חדשות 17.05.2018

הר"י: השמנה היא מחלה כרונית ומי שסובלים ממנה זקוקים לייעוץ ולטיפול רפואי

ההסתדרות הרפואית לישראל והחברה לחקר וטיפול בהשמנה הכריזו רשמית כי השמנה היא מחלה ויש להתייחס אליה כאל מחלה כרונית

השמנה (אילוסטרציה)
השמנה (אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית לישראל והחברה לחקר וטיפול בהשמנה הכריזו רשמית כי השמנה היא מחלה ויש להתייחס אליה כאל מחלה כרונית.

הרופאים קראו בהודעה שפורסמה אתמול (רביעי) בנושא הזה, להקים מערך לאומי לטיפול בהשמנה, להקים מרפאות לטיפול במחלת ההשמנה בבתי החולים ובקהילה וכן שכל הטיפולים הרפואיים המוכחים בנושא הזה ייכללו בסל הבריאות.

פרופ' לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בעקבות ההכרזה: "יש לשנות תפישה לגבי השמנה. משמעות ההכרזה היא שהסובלים ממנה לא צריכים להתבייש. זו מחלה שאיננה חולפת לבד והסובלים ממנה זקוקים לסיוע מקצועי".

מנתונים שנאספו בישראל לגבי מימדי ההשמנה באוכלוסיה עולה כי בין אחד מכל ארבעה ישראלים סובל מהשמנה או עודף משקל. כ-4,000 איש מתים בישראל כתוצאה מהשמנה מדי שנה ו-70% מאלה הסובלים מהשמנה בישראל חולים גם במחלות מטבוליות, ביניהן סוכרת ויתר לחץ דם.

בזאת מצטרפת ישראל לארגוני בריאות בינלאומיים ובהם ההסתדרות הרפואית האמריקנית, ארגון הבריאות העולמי והאגודה האירופית לחקר ההשמנה, שהגדירו השמנה כמחלה ולנוכח מימדי התופעה, אף כמגיפה.

ההשמנה היא גורם המוות החמישי בעולם כיום. ההערכות: כ-2.8 מיליון בני אדם מתים בעולם בכל שנה מעודף משקל. הסיכוי של אדם שמן להגיע לגיל 70 עומד על 70% בלבד. רק 10% מהאנשים שהפחיתו במשקלם על ידי שינוי אורח החיים הצליחו לשמר את הפחתת המשקל למשך שנה. בשל כך, אדם הסובל מהשמנה זקוק לייעוץ ולטיפול כוללני כדי לשנות את מצבו.

להגדרה הזאת משמעות רפואית ואף לגבי מערכת הבריאות, הצוות הרפואי והחולה עצמו. היא נועדה לקבוע בצורה ברורה שאנשים הסובלים מהשמנה זקוקים לסיוע ולייעוץ רפואי. נקבע גם כי השמנה נובעת מתפקוד לקוי של מנגנונים פסיכולוגיים-גנטיים ואיננה נובעת מכשל התנהגותי.

לשבור את המיתוס שישראל איננה מדינה שמנה

יו"ר החברה לחקר וטיפול בהשמנה, ד"ר דרור דיקר, אמר: "ההכרזה תוביל לניהול אקטיבי ולהתמודדות מערכתית עם מחלת ההשמנה. אם תטופל כראוי, יוביל הדבר להפחתה משמעותית עד כדי סיכוי להיעלמות חלק מהתחלואות הקשורות בה".

ד"ר דיקר הדגיש כי "אין היום מסגרות טיפוליות מקצועיות בישראל לאנשים שמנים. סוכרת, לחץ דם או יתר שומני דם הם כולם סיבוכים הנגזרים מהשמנה. זו בעיה פיזיולוגית והסטיגמה לגבי אנשים שמנים חייבת להיעלם. יש גם לשבור את המיתוס שישראל איננה מדינה שמנה. היא כן".

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת "מהיום - לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת", אמר: "לכשליש מחולי הסוכרת יש כבד שומני. השמנה היא גורם מרכזי להתפתחות סרטן. לאחוז ניכר באוכלוסיה ההשמנה איננה בריאה, לכן חייבים ליצור ארסנל טיפולי לנושא הזה, אלא שחלק גדול ממנו לא קיים כיום בישראל".

נושאים קשורים:  השמנה,  ההסתדרות הרפואית,  מחקרים,  מניעת השמנה,  סוכרת,  מחלות מטבוליות,  מחלה כרונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו