טיפול באנטי PD-1 27.06.2018

תופעות לוואי אימוניות בטיפול עם אנטי PD-1 ו-PD-L1

תופעות לוואי אימוניות חמורות היו לא-נפוצות עם טיפול בתרופות אנטי PD-1, אבל הסיכון להן היה מוגבר ביחס לטיפולי בקרה

טיפול ב-PD-1. אילוסטרציה

מחקר חדש בוצע במטרה להעריך את שיעור תופעות לוואי אימוניות חמורות, תופעות לוואי אימוניות בכלל ותופעות לוואי הקשורות לבעיות מוסקולו-סקלטליות, הקשורות עם השימוש בתרופות אנטי-PD-1, בסך הכל ובהשוואה עם טיפולי בקרה.

המחקר הינו סקירה סיסטמתית ומטא אנליזה. בוצע חיפוש במאגרי המידע המקובלים אחר מאמרים שפורסמו עד מרץ 2017. נכללו מאמרים שסקרו נתוני קליניים ראשוניים על מטופלים הסובלים מסרטן עם מחלה חוזרת או גרורתית.

שלושה חוקרים עצמאיים הוציאו נתונים על תופעות הלוואי מ-ClinicalTrials.com ומהמאמרים שפורסמו. סיכון להטיה הוערך על ידי כלי Cochrane על ידי שלושה חוקרים עצמאיים.

סך הכל 13 מחקרים נכללו. נתונים על תופעות לוואי היו זמינים מClinicalTrials.com עבור שמונה מאמרים. מחקרים השוו טיפול עם nivolumab - שישה מחקרים, pembrolizumab - חמישה מחקרים ו-atezolizumab - שני מחקרים, עם טיפול בכימותרפיה (11 מחקרים), טיפול מוכוון מטרה (מחקר אחד) או שניהם (מחקר אחד).

תופעות לוואי אימוניות חמורות היו נדירות, אך בהשוואה לטיפול סטנדרטי, שיעור היפותירודיזם (Odds ratio 7.56 ; 95%CI 4.53-12.61), פנאומיניטיס (5.37 ; 2.73-10.56), קוליטיס (2.88 ; 1.30-6.37) וHypophysitisי(3.38 ; 1.02-11.08) היה מוגבר בטיפול עם תרופות אנטי PD-1. מתוך סך תופעות הלוואי הקשורות להפעלה אימונית, רק שיעור מקרי פריחה (2.34 ; 2.73-10.56) היה מוגבר. שיעור עייפות (32%) ושלשול (19%) היו גבוהים, אך דומים לבקרה.

דיווח של תופעות הלוואי הקשורות עם בעיות מוסקולו-סקלטליות היה לא עקבי: השיעור השתנה אבל היה מעל 20% בחלק מהמחקרים עבור ארתרלגיה וכאב גב.

לסיכום, תופעות לוואי אימוניות חמורות היו לא נפוצות עם טיפול בתרופות אנטי PD-1 אבל הסיכון להן היה מוגבר ביחס לטיפולי בקרה. סך שיעור תופעות הלוואי הקשורות להפעלה אימונית היה דומה. דיווח תופעות לוואי הקשורות עם בעיות מוסקולו-סקלטליות היה לא עכבי, אך תופעות אלו עשויות להיות נפוצות.

מקור:

Baxi Shrujal, Yang Annie, Gennarelli Renee L, Khan Niloufer, Wang Ziwei, Boyce Lindsay et al. Immune-related adverse events for anti-PD-1 and anti-PD-L1 drugs: systematic review and meta-analysis BMJ 2018; 360 :k793

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנטי PD-1,  אנטי PDL-1,  תופעות לוואי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו