טרשת נפוצה 10.07.2018

סמן רדיולוגי חדש לניבוי התפרצות של טרשת נפוצה

מטרת מחקר זה היתה להעריך האם אטרופיית חוט שדרה צווארי מבשרת על התפרצות טרשת נפוצה?

מטרת מחקר זה היתה להעריך האם אטרופיית חוט שדרה צווארי מבשרת על התפרצות טרשת נפוצה.

לטובת המחקר החוקרים בחנו 34 אנשים עם סינדרום רדיולוגי מבודד (radiologically isolated syndrome-RIS) ו-31 אנשים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (relapsing-remitting MS-RRMS) שהותאמו על פי גיל ל-25 אנשים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית (secondary progressive MS-SPMS) שאובחנה שנה לפחות לפני תחילת המחקר.

שני חוקרים העריכו באופן עצמאי (כל חוקר פעמיים) את שטח הסגמנט הממוצע של חוט השדרה הצווארי (cervical spinal cord average segmental area-CASA) במילימטר מרובע על בסיס תמונות MRI מפאזה T2 אקסיאלית בין חוליות C2 ל-C7.

בוצע שימוש בתמונות T2 מרכז-סגיטליות מקצה C2 לקצה C7 על מנת לחשב את אורך חוט השדרה הצווארי במילימטרים. מין, גיל בעת ביצוע בדיקת ה-MRI, מספר ומיקום הלזיות בחוט השדרה, אורך חוט השדרה הצווארי ואבחנות נבדקו כנגד התוצאים הנמדדים של CASA ושטחי חתך סגמנטליים של C2 ו-C7.

שיעור הסכמה בין המעריכים ובכל מעריך לכשעצמו היה גבוה (intraclass correlation coefficient >0.97).

שטח ה-CASAי(p=0.03) ושטח ה-C7 (p=0.002) היו קטנים יותר ב-SPMS לעומת RRMS. שטח ה-C2 (p=0.027), CASAי(p=0.004) ושטח ה-C7 י(p=0.003) היו קטנים יותר ב-SPMS לעומת RIS. שטח ה-C2, היה ללא הבדל בין SPMS ל-RRMSי(p=0.09). שטח ה-C2 (p=0.349), CASAי(0.136) ו-C7 י(p=0.228) היו ללא הבדל בין RIS ל-MS. במודל רב-משתני, שתי לזיות בחוט השדרה הצווארי או יותר נמצאו כקשורות עם שטח C2 ו-C7 ללא תלות במהלך המחלה. התקדמות מחלה מהירה נמצאה כקשורה עם שטח C7 ללא תלות במספר הלזיות בחוט השדרה הצווארי (p=0.004).

מסקנת החוקרים היא כי אטרופיית חוט-שדרה צווארי ניכרת בהתחלה של טרשת נפוצה פרוגרסיבית ולפחות באופן חלקי, אינה תלויה במספר הלזיות בחוט השדרה הצווארי.

מקור:

Zeydan, B. (2018) Neurology. 5(2), e435

נושאים קשורים:  מחקרים,  MS,  טרשת נפוצה מתקדמת שניונית,  טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית,  סמן רדיולוגי,  ניבוי,  חוט שדרה,  לזיות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו