סרטן המעי הגס

האם מיקום הגידול הראשוני בסרטן המעי הגס צריך להשפיע על המשך הטיפול עם anti-EGFR mAbs?

החוקרים ביצעו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה במטרה לבדוק האם המיקום של הגידול הראשוני אצל מטופלים עם סרטן גרורתי שמקורו במעי הגס צריך להשפיע על הטיפול עם anti-EGFR

מעיים (צילום: אילוסטרציה)
מעיים (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים הדגימו כי לגידולים בצד שמאל במעי הגס יש פרוגנוזה טובה יותר בהשוואה לגידולים בצד ימין, כאשר מדובר בגידולים עם RAS אופייני (wild type) אצל מטופלים עם סרטן גרורתי שמקורו במעי הגס (mCRC – metastatic colorectal cancer), בזמן שנראה כי אין יתרון ל-anti-EGFR mAbs בהשוואה ל-bevacizumab עבור מטופלים עם גידולים בצד ימין. בנוסף, עדיין לא ברור האם המיקום של הגידול הראשוני משפיע על האפשרות של המטופל לעבור כריתה עם פוטנציאל לריפוי.

החוקרים חיפשו מאמרים ב-PubMed, Cochrane Library ,Embase, ASCO ו-ESMO. קריטריון ההכללה היה מחקרים אקראיים מבוקרים (RCT – randomized controlled trials) שבדקו את היעילות של anti-EGFR mAbs על בסיס מיקום הגידול. התוצאים שנבדקו כללו ORRי(overall response rate),יETSי(early tumor shrinkage) ו-DpRי(depth of response). החוקרים חישבו את יחס הסיכויים עבור ORR עם רווח בר סמך של 95% באמצעות תוכנת Comprehensive Meta-Analysis, version 2.0.

החוקרים כללו באנליזה תשעה מחקרי RCT. ללא התחשבות בצד בו הופיע הגידול, ה-ORRs של anti-EGFR mAb (צד שמאל: 80.2%, רווח בר סמך 95%: 47-95%; I²= 76.9%; צד ימין: 46.1%, רווח בר סמך 95%: 39.4-53.0%; I²= 18.9%) היו גבוהים בהשוואה לזרוע הביקורת שכלל טיפול כימותרפי עם או בלי bevacizumab. ה-ORs (יחס הסיכויים) של anti-EGFR mAbs היה טוב יותר באופן מובהק בהשוואה לטיפול כימותרפי עם או בלי bevacizumab בגידולים בצד שמאל (יחס הסיכויים= 2.19, רווח בר סמך 95%: 1.41-3.38, P< 0.001). בגידולים בצד שמאל של המעי, anti-EGFR mAbs עדיין הובילו לשיפור ב-ORR בהשוואה לכימותרפיה לבד (יחס הסיכויים= 1.75, רווח בר סמך 95%: 1.05-2.90, P= 0.03) ומבחינה מספרית, ה-OR של anti-EGFR mAbs היה עדיף בהשוואה ל-bevacizumab (יחס הסיכויים= 1.281, רווח בר סמך 95%: 0.77-2.12, P= 0.335).

מחקר שנאסף בנוגע ל-ETS ו-DpR משלושה מחקרי RCT הראה העדפה לנוגדני EGFR ללא תלות במיקום הגידול. בנוסף, המידע בנוגע לכריתת גידולים כתלות במיקומם היה לא חד משמעי. חשוב לציין כי עבור מטופלים עם גידול בצד ימין, חציון ה-PFS וה-OS היו דומים בין מטופלים שהשיגו ETS בשתי זרועות הטיפול.

החוקרים הסיקו כי קיים יתרון לטיפול עם anti-EGFR mAbs בהיבט של כיווץ הגידול, ללא תלות בצד הגידול, דבר החשוב לטיפול קונברסיבי. עבור גידולים בצד ימין, anti-EGFR mAbs צריך להישאר טיפול הבחירה הראשון עבור מטופלים עם mCRC , פוטנציאל ריפוי לאחר כריתה וגידולים עם RAS אופייני. בנוסף, ETS עשוי לייצג תת-קבוצה של מטופלים עם גידולים בצד ימין שעשויים להרוויח מטיפול עם anti-EGFR mAb.

מקור: 

Datian, C. et al. (2018) World Journal of Surgical Oncology 16.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  מיקום הגידול,  Anti- EGFR mAb,  כריתה,  טיפול קונברסיבי,  נושא mCRC בחסות חברת Merck,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו