סרטן המעי הגס 05.08.2018

כיצד ניתן לשפר היענות לבדיקות סקר לסרטן המעי הגס

מחקר התערבותי שנערך בטקסס ופורסם ב-JAMA בדק יעילות של אסטרטגיות שונות להעלאת ההיענות לבדיקות הסקר

קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)
קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)

סרטן המעי הגס הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לתמותה מממאירות בארה״ב. כח המשימה האמריקאי למניעת מחלות (USPSTF) ממליץ על ביצוע סקירה לסרטן המעי הגס לכל האוכלוסייה בגיל 50-74. עם זאת, ידוע כי היענות המטופלים נמוכה וחוסר הקפדה על בדיקות חוזרות מפחית משמעותית את יעילות הסקר.

מחקר התערבותי שנערך בטקסס ופורסם ב-JAMA בדק יעילות של אסטרטגיות שונות להעלאת ההיענות לסקירה ע״י שליחת מכתבי הזמנה לביצוע בדיקת דם סמוי או ביצוע קולונוסקופיה בהשוואה להתערבות הסטנדרטית המקובלת של המלצת רופא משפחה במרפאה.

למחקר זה גויסו מטופלים אשר הגיעו למרפאה ראשונית במהלך תקופת הגיוס, ושלא ביצעו סקירה עדכנית לסרטן המעי הגס (דם סמוי בשנה האחרונה או קולונוסוקופיה ב-10 השנים אחרונות) ושלא סבלו ממחלת מעי או ממאירות ידועה.

המטופלים חולקו אקראית לקבלת המלצה סטנדרטית מרופא, הזמנה לביצוע דם סמוי או הזמנה לביצוע קולונוסקופיה ביחס של 1:2:2. בקבוצת דם סמוי, המטופלים קיבלו בדואר לביתם ערכה לביצוע דם סמוי אחת לשנה במשך 3 שנות המחקר.

בדיקה דם סמוי בוצעה בשיטת FIT - Fecal Immunochemical Test. בקבוצת הקולונוסקופיה המטופלים קיבלו הזמנה לתיאום תור ודרכי התקשרות. מטופלים בשתי הקבוצות קיבלו עד 2 תזכורות טלפוניות אם לא ביצעו. בקבוצת הבקרה מטופלים קיבלו המלצה סטנדרטית לביצוע אחת משתי בדיקות הסקר מרופא במרפאה.

תוצאות עיקריות שנמדדו היו השלמת בדיקת סקר דהיינו ביצוע קולונוסקופיה או ביצוע 3 בדיקות דם סמוי עוקבות שנתיות, ובמידה ובדיקת דם סמוי חיובית ביצוע קולונוסקופיה עוקבת. תוצאות משניות כללו אבחון של אדנומה או ממאירות, או סיבוך של בדיקת הסקר כגון פרפורציה או דימום מהמעי.

נתונים סטטיסטיים: 5,999 מטופלים השתתפו במחקר, 2,400 בקבוצת דם סמוי, 2,400 בקבוצה קולונוסקופיה ו-1199 בקבוצת המלצה סטנדרטית. כמחצית מאוכלוסיית המחקר הייתה ממוצא היספני, כרבע שחורים ורבע לבנים. בדיקת הסקר הושלמה ב-38.4% בקבוצת הקולונוסקופיה (רווח בר סמך של 95%, 36.5%-40.4%), 28% בקבוצת דם סמוי (רווח בר סמך של 95%, 26.2%-29.8%) ו-10.7% בקבוצת המלצה סטנדרטית (רווח בר סמך של 95%, 9.1%-12.6%). בתוצאות המשניות, אדנומה נמצאה ב-14.3% וקרצינומה ב-4.4% בקבוצת הקולונוסקופיה, 5.3% ו-2% בקבוצת דם סמוי בהתאמה, ו-4% ו-1.3% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי בהתאמה.

לא נרשמו סיבוכים של בדיקות הסקר באף אחת מן הקבוצות.

סיכום: במחקר התערבותי אקראי זה נמצא כי הזמנה לביצוע בדיקות סקר לסרטן המעי הגס בדואר במבוגרים בגילאי 50-74 מעלה את אחוז הביצוע ביחס להמלצת רופא סטנדרטית במרפאה, וכי הזמנה לקולונוסקופיה יעילה יותר מהמלצה לביצוע דם סמוי בצואה. עם זאת, אחוזי הביצוע עדיין תחת 40% ולדעת המחברים יש מקום לשיפור ההתערבות.

מקור:

Effect of Colonoscopy Outreach vs Fecal Immunochemical Test Outreach on Colorectal Cancer Screening Completion

A Randomized Clinical Trial

Amit G. Singal, MD, MS1,2,3,4; Samir Gupta, MD, MSCS5,6; Celette Sugg Skinner, PhD3,4; et al Chul Ahn, PhD3,4; Noel O. Santini, MD2; Deepak Agrawal, MD1; Christian A. Mayorga, MD1; Caitlin Murphy, PhD3; Jasmin A. Tiro, PHD3,4; Katharine McCallister, BA3; Joanne M. Sanders, MS3; Wendy Pechero Bishop, MS3,4; Adam C. Loewen, BS3; Ethan A. Halm, MD, MPH1,2,3,4 JAMA. 2017;318(9):806-815.

נושאים קשורים:  סרטן מעי גס,  קולונוסקופיה,  דם סמוי,  סקירה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו