חדשות 14.08.2018

טכנולוגיה ישראלית-אמריקאית חדשה לפיענוח אוטומטי של אולטרה-סאונד

המיזם, המאפשר לרופאים לא מיומנים ואף למתמחים להיעזר במכשור אולטרה-סאונד ולקבל בזמן אמת פיענוח של הבדיקות והמלצות להמשך טיפול, זכה במקום הראשון בתחרות החדשנות של האגודה האמריקאית לאקוקרדיוגרפיה

מכשור אולטרה-סאונד זמין כיום כמעט בכל מתקן רפואי בעולם, מחדרי מיון ועד מרפאות מקומיות, בעיקר כיוון שאינו תופס מקום רב ובשל עלותו הנמוכה, בוודאי בהשוואה לשיטות אחרות לדימות רפואי, כמו CT או MRI. עם זאת, על אף זמינותו, השימוש במכשור מחייב הכשרה ממושכת ורמת מומחיות גבוהה ופעמים רבות חולים ממתינים זמן רב מדי לבדיקת אולטרה-סאונד או כלל אינם נבדקים, בשל מחסור במפעילים ובמפענחים מיומנים.

On-Sight, מיזם משותף של מכון ויצמן למדע ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק (NYU), פיתח מערכת לדימות אולטרה-סאונד אוטומטי, אשר עשויה לגשר על הפער בין זמינות הציוד לבין המחסור בטכנאים וברדיולוגים.

באחרונה זכה המיזם במקום הראשון ב-Echovation – תחרות החדשנות של האגודה האמריקאית לאקוקרדיוגרפיה, שהתקיימה זו הפעם השלישית בנאשוויל שבמדינת טנסי. המיזם גבר על 30 מתמודדים הודות למהפכה שהוא מבשר בתחום הרפואה הדחופה, והאפשרות שרופאים לא מיומנים, ואף מתמחים, יוכלו להיעזר במיכשור אולטרה-סאונד, ולקבל בזמן אמת פיענוח של הבדיקות והמלצות להמשך טיפול.

המיזם מתמקד בשלב הראשון בתחום הדימות הרפואי של הלב, שהוא בעל משמעות של חיים ומוות עבור חולים. המדד האמין ביותר לתפקוד הלב הוא "מקטע הפליטה" (Ejection Fraction), אשר מודד את נפח הדם המוזרק מהחדר השמאלי של הלב. "מקטע הפליטה" נמדד באמצעות דימות אולטרה-סאונד, ובאמצעותו מאבחנים הרופאים אי-ספיקת לב, ואף את מידת חומרתה.

במסגרת הוכחת היתכנות של המערכת "התחרו" ארבעה רופאים מומחים באלגוריתם של On-Sight, וניתחו תוצאות אקו-לב של 114 בני אדם. התוצאות היו מדהימות: האלגוריתם היה קרוב יותר מכל אחד מהרופאים המומחים לערך החציוני של מקטע הפליטה.

רופא מומחה זקוק להכשרה ממושכת ולתרגול רב כדי לפענח בהצלחה דימות אולטרה-סאונד. כיצד מלמדים מחשב לעשות זאת באופן אוטומטי? הטכנולוגיה של המיזם מבוססת על בינה מלאכותית, על למידת מכונה, ועל אלגוריתמים לעיבוד גיאומטרי שפותחו בקבוצתו של פרופ' ירון ליפמן מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון.

שותפים למיזם זה גם הקרדיולוג פרופ' אחי לודומירסקי מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, איתי קזורר, מי שצפוי לשמש כמנהל הטכנולוגיות הראשי של On-Sight ובוגר המעבדה של פרופ' ליפמן, וד"ר יורם אשל, מנכ"ל החברה שהוקמה על בסיס המיזם.

בעשור האחרון הורחב השימוש בבדיקות אולטרה-סאונד ככלי עזר לאבחון ולטיפול בחדרי מיון ובמרפאות רפואה דחופה. כיוון שכך, המוצר הראשון של החברה ממוקד בתחום הקרדיולוגיה, שיש לו משמעות מכרעת לגבי חולים המגיעים למקומות אלו. תחום הרפואה הדחופה נאמד במאות מיליארדי דולרים בשנה. לשם המחשה, בארצות הברית לבדה פועלים כיום יותר מ-5,000 חדרי מיון, 7,500 מוקדי רפואה דחופה, ו-40,000 אמבולנסים. מלבד תחום הרפואה הדחופה מתאים מוצר זה, בין היתר, גם למרפאות של רופאי משפחה, לבתי אבות, ולמרפאות ספורט.

נושאים קשורים:  אולטראסאונד,  Echovation,  On-Sight,  דימות,  מחקרים,  אקוקרדיוגרפיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו