תיאור מקרה 16.08.2018

תיאור מקרה: שברים ופריקות של מפרקי ה-carpometacarpal בתאונת מרוץ אופניים

פריקה ושבירה-פריקה של מפרקי ה-CMC באצבעות מתרחשת לעתים נדירות ובדרך כלל בקרב צעירים עקב תאונות דרכים או טראומה אלימה

אתלט בן 24 פנה למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) עקב תלונות של כאב בלתי פוסק, אי-נוחות וחוסר יכולת להזיז את ידו הימנית, הדומיננטית, לאחר נפילה על יד ימין במהלך מרוץ אופניים לאומי.

המטופל לא זכר את המנגנון המדויק של הנפילה ולא היתה לו היסטוריה של מחלות, ניתוחים או טראומה טרם מקרה זה. ביד ימין נצפתה נפיחות ניכרת ועיוות מובהק בגב כך היד, ללא סימני דחיסת עצב. בדיקת כלי הדם היתה תקינה. צילומים של כף היד הראו שבר פריקה של ה-CMC carpometacarpal בארבע האצבעות האחרונות ושברים קשורים בראש עצם המסרק (metacarpal) השנייה ובבסיס עצם המסרק החמישית. שלושת עצמות המסרק האחרונות היו פרוקות לכיוון פנים כף היד בעוד שעצם המסרק השנייה נפרקה אחורנית.

המטופל עבר קיבוע פתוח בגישה אחורית. הושג קיבוע חזותי באמצעות תמרונים חיצוניים ולאחר מכן על ידי axial pinning של מפרקי ה-CMC השני, השלישי והחמישי, תחת בקרה פלואורוסקופית.

המטופל היה עם סד במשך שישה שבועות. הוא עבר פיזיותרפיה ותרגילים פעילים בסיוע כדי להשיב את כוח האחיזה. הפינים הוסרו בשבוע השמיני. כעשרה שבועות לאחר הסרת הסד שב המטופל לעבודתו. בדיקות קליניות ורדיולוגיות שבוצעו במעקב לאחר שנתיים אישרו כי לא אירעה פריקה חוזרת או דלקת במפרקים אלו. כוח האחיזה וטווח התנועה בשורש כף היד שוקמו והמטופל לא סבל מכאב.

פריקה ושבירה-פריקה של מפרקי ה-CMC באצבעות מתרחשת לעתים נדירות ובדרך כלל בקרב צעירים עקב תאונות דרכים או טראומה אלימה. מאחר שפציעות אלו מביאות לנפיחות רבה וחפיפה בין העצמות בצילום של כף היד, האבחנה עלולה להתפספס, בעיקר במטופל עם חבלות רבות.

יש לחשוד בפגיעות שכאלו כאשר יש נפיחות סביב שורש כף היד והתקצרות של פרקי האצבעות. הפרוגנוזה התפקודית תלויה באבחון מוקדם ואיכות הקיבוע והשיקום.

מקור: 

J Med Case Rep. 2018 Jun 7;12(1):157. doi: 10.1186/s13256-018-1695-y. Divergent dislocation of the carpometacarpal joints: a case report.

נושאים קשורים:  מפרק CMC,  carpometacarpal joint,  פריקת בסיס האצבע,  שבר בבסיס האצבע,  שבר בעצם המסרק,  נפיחות בכף היד,  קיבוע מפרק,  קיבוע חיצוני,  axial pinning,  כוח אחיזה,  תנועה במפרק,  מחקרים,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו