מיאסתניה גרביס 21.08.2018

פעילות תאי לוויין שריריים במיאסתניה גרביס

מטרת מחקר זה הייתה לאפיין את המאפיינים התפקודיים של תאי לוויין מיאסתניים ואת יכולתם לשחזר תאי שריר משורטט

מיאסתניה גרביס (MG) הינה מחלה נוירו-מוסקולרית הנגרמת לרוב על ידי נוגדנים כנגד הקולטן לאצטיל כולין (AChR). נוגדנים אלו גורמים לפגיעה בהעברת אותות נוירו-מוסקולרית ומשפיעים על הומאוסטזיס של שריר משורטט. יצירת שריר (מיוגנזיס) מבוצעת על ידי תאי גזע ייעודיים הנקראים תאי לוויין. עם זאת, מיוגנזיס ב-MG מעולם לא נבדק.

מטרת מחקר זה היתה לאפיין את המאפיינים התפקודיים של תאי לוויין מיאסתניים ואת יכולתם לשחזר תאי שריר משורטט.

לטובת המחקר, תאי לוויין בודדו מביופסיות שריר של חולי MG וממקרי ביקורת מותאמים לפי גיל. החוקרים מצאו כי מספר תאי הלוויין מסוג Pax7+ היה גבוה בדגימות שריר מחולי MG וממודל עכבר ניסויי ייעודי לעומת מקרי הביקורת.

מיובלסטים שבודדו משרירים עם MG התרבו והתמיינו באופן פעיל יותר מאשר מיובלסטים משרירי ביקורת. MyoD ו-MyoG בוטאו ברמה גבוהה יותר במיובלסטים עם MG ומביופסיות שריר עם MG לעומת מקרי ביקורת.

בנוסף, החוקרים מצאו כי טיפול במיובלסטים ללא MG עם סרום MG או נוגדנים מונוקלונליים כנגד AChR הגדיל את ההתמיינות של התאים ואת ביטוי ה-mRNA של MyoG לעומת סרום ממקרי ביקורת. על מנת לבחון את היכולת של תאי הלוויין משרירים עם MG לעבור רגנרציה, החוקרים השרו רגנרציה באמצעות פגיעת קרדיוטוקסין חריפה במודל העכבר.

לאחר פגיעה זו, נצפה כי ישנו עיכוב בהבשלה של תאי הלוויין. עיכוב זה הודגם על ידי הפחתה בגודל סיבים ובביטוי mRNA של MyoG ובעלייה במספר סיבים ובביטוי mRNA של שרשראות כבדות של מיוזין עוברי.

ממצאים אלה מדגימים בפעם הראשונה את התפקוד השונה של תאי לוויין משריר עם MG לעומת שריר ביקורת. שינויים אלו יכולים להיות על רקע הנוגדנים כנגד AChR דרך מודולציה של סמנים מיוגניים הגורמים לפגמים ברגנרציית שריר.

לסיכום, התקיפה האוטו-אימונית ב-MG היא בעלת השפעה לא צפויה על תאי לוויין ורגנרציית שריר עם השפעה פוטנציאלית על מסלולי איתות מיוגניים ותוצאים קליניים.

מקור:

Attia, M. et al.  (2017) Acta Neuropathologica.  134(6), 869

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיאסתניה גרביס,  נוגדנים,  רגנרציה,  תאי לוויין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו