סוכרת סוג 2 03.09.2018

עמידות לאינסולין, חוסר תפקוד של תאי β והשפעתם על גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים

החוקרים מצאו שעמידות לאינסולין קושרה במידה רבה יותר עם הפרעות קרדיו-מטבוליות בהשוואה לחוסר תפקוד של תאי β

תאי בטא על פני הלבלב, אינסולין ולויקוציטים בתוך כלי הדם. צילום: אילוסטרציה

עמידות לאינסולין (insulin resistance (IR)) וחוסר תפקוד של תאי β הם שני פגמים שמסייעים באופן סינרגיסטי בהתפתחות סוכרת והפרעות קרדיו-מטבוליות אחרות.

מטרת מחקר זה היתה לחקור את הקשרים העצמאיים והמשולבים של IR ושל חוסר תפקוד של תאי β עם הפרעות קרדיו-מטבוליות, לרבות השמנה, השמנה מרכזית, סוכרת, דיסליפידמיה ויתר לחץ דם.  מחקר זה התבסס על מדגם מייצג של 93,690 מבוגרים סיניים.

IR וחוסר תפקוד של תאי ביתא הוערכו באמצעות מודל הומאוסטזיס להערכת IR - HOMA-IR ותפקוד תאי ביתא  (HOMA-B ), בהתאמה.

HOMA-IR גבוה קושר באופן בעצמאי עם שכיחות מוגברת של כל ההפרעות הקרדיו-מטבוליות בזמן ש-HOMA-B נמוך קושר באופן עצמאי עם שכיחות מוגברת של סוכרת, דיסליפדמיה ויתר לחץ דם אך עם שכיחות נמוכה של השמנה והשמנה מרכזית.

כאשר נבחנו באופן משותף, הקשר בין HOMA-IR ו-HOMA-B הראה דפוסים שונים. הקשר המשותף החזק ביותר נצפה בנוגע לסוכרת, כאשר HOMA-B נמוך קושר עם שכיחות מוגברת לסוכרת ללא קשר ל-HOMA-IR ; קשרים משותפים לדיסליפדמיה ויתר לחץ דם נראו כתוספתיים ובעלי השפעה מתונה על שינוי המגמה; HOMA-B נמוך לא קושר עם שכיחות מוגברת להשמנה או השמנה מרכזית אלא אם כן שולב עם HOMA-IR מוגבר.

החוקרים הסיקו על בסיס ממצאים אלה ש-IR קושר במידה רבה יותר עם הפרעות קרדיו-מטבוליות בהשוואה לחוסר תפקוד של תאי β וששילוב של IR  וחוסר תפקוד תאי β מראה קשר ייחודי לתחלואה קרדיו-מטבולית באוכלוסיה סינית מבוגרת.

מקור: 

Wang, T. et al. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (2018). 103 (6)

https://academic.oup.com/jcem/article/103/6/2207/4951499

נושאים קשורים:  מחקרים,  סין,  סינים,  סוכרת,  עמידות לאינסולין,  גורמי סיכון,  יל"ד,  יתר לחץ דם,  השמנה,  obese,  לבלב
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו