תפקוד זקפתי 12.09.2018

ורדנפיל ותוצאי מיניות ואיכות חיים בגברים עם דום נשימתי חסימתי בשינה

ההשפעה של ורדנפיל ו-CPAP על תפקוד זקפה ועורקים בגברים עם דום נשימתי חסימתי בשינה

אברי המין הזכרי (אילוסטרציה)
אברי המין הזכרי (אילוסטרציה)

תפקוד זקפתי הינו חשוב עבור סיפוק מהחיים ולעיתים קרובות פגום בגברים עם דום נשימתי חסימתי בשינה (OSA). מחקרים בלתי מבוקרים הדגימו כי טיפול ב-OSA עם CPAP משפר תפקוד זקפתי. מעכבי PDE5 (כדוגמת ורדנפיל) מהווים קו טיפולי ראשון עבור הפרעה בזקפה אך יכולים להחמיר OSA.

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את ההשפעה של CPAP וורדנפיל על הפרעה בזקפה. במחקר השתתפו 61 גברים עם OSA בינונית-קשה והפרעה בזקפה. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבל CPAP או טיפול דמוי CPAP וורדנפיל במינון 10 מ"ג או טיפול אינבו בתבנית 2X2. הטיפולים ניתנו במשך 12 שבועות.

התוצאים שנבדקו היו האינדקס הבינלאומי לתפקוד זקפה (תוצא עיקרי), שביעות רצון מהטיפול ומזוגיות, זקפה בשינה, תפקוד מיני, תפקוד אנדותליאלי, קשיחות עורקים, איכות חיים ונשימה המופרעת בשינה.

החוקרים מצאו כי CPAP מעלה את התדירות של זקפה בשינה, שביעות רצון מינית כוללת וקשיחות עורקית אך לא משפיעה על תפקוד זקפה או שביעות רצון מהטיפול ומזוגיות. ורדנפיל לא נמצאה כמשפיעה על תפקוד זקפה, תפקוד אנדותילאלי, קשיחות עורקית או נשימה המופרעת בשינה אך כן הובילה לשיפור בתחושת ערך עצמי כללית שביעות רצון מזוגיות, היבטים נוספים של תפקוד מיני ושביעות רצון מהטיפול. היענות גבוהה לטיפול עם CPAP שפרה תפקוד זקפה, חשק מיני, שביעות רצון ממין, ערך עצמי, מהטיפול וכמו כן ישנוניות ואיכות חיים. היענות גבוהה לטיפול עם ורדנפיל לא השפיעה באופן עקבי על איכות הזקפה הלילית.

מסקנת החוקרים היא כי CPAP שיפרה תפקוד זקפה כולל, זקפה הקשורה בשינה וקשיחות עורקית. ורדנפיל במינון יומי נמוך משפרת היבטים מסוימים של תפקוד מיני ולא נמצאה כבעלת השפעה מרעה על OSA. היענות לטיפול עם CPAP  או ורדנפיל גורמת לשיפור נוסף בתפקוד זקפה ואיכות חיים.

מקור: 

Melehan, K.L. et al.  (2018) JCEM . Epub

נושאים קשורים:  ורדנפיל,  OSA,  שינה,  זקפה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו