מחקרים 17.09.2018

הטיפול הממוקד היעיל ביותר להארכת הישרדות עם סרטן ערמונית גרורתי עמיד לסירוס: אנזלוטמיד (אקסטנדי)

אחריו מדורג אבירטרון (זייטיגה). שני טיפולים אלו נקשרו אף לסיכון נמוך לתופעות לוואי חמורות

סרטן ערמונית (אילוסטרציה)
סרטן ערמונית (אילוסטרציה)

סרטן ערמונית עמיד לסירוס (Castration-resistant prostate cancer - CRPC) מוגדר כסרטן ערמונית שהתקדם לאחר טיפול התחלתי בטיפול מעכב אנדרוגן (androgen deprivation therapy – ADT). במהלך השנים, אסטרטגיות הטיפול ב- CRPC גרורתי (mCRPC) עברו שינויים משמעותיים. בוצעה מטה-אנליזה על מנת להעריך את היעילות והסבילות של טיפולים ממוקדים (targeted agents) עבור mCRPC.

בוצע חיפוש במאגרי מידע, ביניהם EMBASE, MEDLINE וספריית קוכריין, עד ספטמבר 2017. מרבית תוצאי היעילות היו הישרדות ללא התקדמות והישרדות כללית. תוצא הסבילות היה תופעות לוואי חמורות בדרגה 3 ומעלה.

26 מאמרים שהעריכו בסך הכל 20,314 מטופלים נכללו במחקר זה. ניתוח של השפעות אקראיות הראה כי טיפולים ממוקדים יכולים להאריך באופן מובהק את ההישרדות ללא התקדמות של מטופלים עם mCRPCי(I2 = 94.3%, יחס סיכון [hazard ratio – HR]:י0.74, 95% רווח בר סמך: 0.64-0.84; p<0.001). בנוסף, השטח מתחת לעקומת הדירוג המצטבר (surface under the cumulative ranking curve - SUCRA), אשר דורג מהמטה-אנליזה, הראה כי אנזלוטמיד (Enzalutamide - Xtandi) היה היעיל ביותר בשיפור ההישרדות ללא התקדמות בקרב מטופלים עם mCRPCי(100%) ואחריו אבירטרון (Abiraterone - Zytiga) עם 90.1% וטסקווינימוד (Tasquinimod) עם 84.2%.

כמו כן, טיפולים ממוקדים מסוגלים בבירור להאריך הישרדות כללית של מטופלים עם mCRPCי(I2 = 71.6%, HR: 0.91, 95% רווח בר סמך: 0.85-0.97; p<0.001). זאת ועוד, על בסיס דירוג SUCRA, אנזלוטמיד היה היעיל ביותר בשיפור ההישרדות הכללית של מטופלים עם mCRPCי(97.2%) ואחריו אבירטרון עם 91.1% וזיבוטנטן (Zibotentan) עם 65.8%. אינטטומומאב (Intetumumab) נקשר עם ההיארעות הנמוכה ביותר של תופעות לוואי חמורות (94.9%), אחריו אטרסנטן (Atrasentan) עם 85.1% ואינבו עם 79.3%.

בקרב מטופלים עם mCRPC, אנזלוטמיד (אקסטנדי), אבירטרון (זייטיגה) וטסקווינימוד יכולים להאריך הישרדות ללא התקדמות בעוד שאנזלוטמיד ואבירטרון יכולים להאריך הישרדות כללית. בנוסף, אנזלוטמיד ואבירטרון יכולים להביא לשיפורים אלו תוך סיכון נמוך לתופעות לוואי חמורות.

מקור:

J Cancer Res Clin Oncol. 2018 Sep;144(9):1751-1768.
Effectiveness and tolerability of targeted drugs for the treatment of metastatic castration-resistant prostate cancer: a network meta-analysis of randomized controlled trials.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית גרורתי עמיד לסירוס,  סרטן ערמונית,  Castration-resistant prostate cancer,  CRPC,  טיפול מעכב אנדרוגן,  androgen deprivation therapy,  ADT,  טיפול ממוקד,  targeted therapy,  אנזלוטמיד,  Enzalutamide,  אקסטנדי,  Xtandi,  אבירטרון,  Abiraterone,  זייטיגה,  Zytiga,  טסקווינימוד,  Tasquinimod,  זיבוטנטן,  Zibotentan,  אינטטומומאב,  Intetumumab,  אטרסנטן,  Atrasentan,  הישרדות כללית,  הישרדות ללא התקדמות,  אונקולוגיה,  Oncology,  אורולוגיה,  urology,  ערמונית,  prostate.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו