רפואת משפחה 10.10.2018

שכיחות שימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה במקביל לתרופות מרשם

המחקר בדק בקרב מטופלים מבוגרים באנגליה את השכיחות של שימוש בתרופות מרשם, צמחי מרפא ותוספי תזונה במקביל ואת האינטראקציות בין התרופות הללו

ריבוי תרופות הוא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסיה המבוגרת וקיימת עלייה במספר המטופלים המשתמשים בתרופות מרשם יחד עם צמחי מרפא (HMPs- herbal medicinal products) ותוספי תזונה. כיום, לא קיים מידע אמין באנגליה בנוגע לשימוש ב-HMPs ותוספי תזונה יחד עם תרופות מרשם בו זמנית.

מטרת המחקר היתה לבחון את השכיחות של שימוש בתרופות מרשם, HMPs ותוספי תזונה במקביל בקרב מטופלים מבוגרים המתגוררים בביתם באנגליה ולזהות אינטראקציות אפשריות בין התרופות הללו. החוקרים ביצעו סקר חתך שכלל מטופלים מבוגרים אשר היו רשומים בשתי מרפאות לרפואת המשפחה בדרום מזרח אנגליה.

החוקרים בנו שאלון אשר כלל שאלות לגבי שימוש בתרופות מרשם, HMPs ושאלות בנוגע למצב החברתי-דמוגרפי של המטופלים ופרסמו אותו בקרב 400 מטופלים מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה אשר זוהו כנוטלים לפחות תרופת מרשם אחת.

החוקרים הצליחו לאסוף 155 שאלונים (שיעור מענה 38.8%) מלאים ומצאו כי השכיחות של שימוש ב-HMPs ותוספי תזונה במקביל לשימוש בתרופות מרשם היתה 33.6%. כמו כן, החוקרים מצאו כי ישנה סבירות גבוהה יותר לכך בקרב נשים בהשוואה לגברים (43.4% בהשוואה ל-22.5%, P= 0.009). החוקרים כי מצאו כי המשתתפים נטלו בין 1-8 HMPs או תוספי תזונה (ממוצע= 3, חציון = 1, סטיית תקן= 1.65).

תוצאות המחקר הראו כי מרבית המטופלים (78.0%) ששילבו בין התרופות נטלו תוספי תזונה בשילוב עם תרופות מרשם. כמו כן, נמצא כי תוספי התזונה הנפוצים ביותר היו שמן כבד מדגים, גלוקוזאמין, מולטי וויטמינים וויטמין D.י20.0% מהמשתתפים השתמשו רק ב-HMPs ותרופות מרשם.

ה-HMPs הנפוצים ביותר היו שמן נר הלילה, וולריאן ו-Nytol Herbal® (תערובת של כשות, גנציאנה ופרחי פסיפלורה). כמו כן, החוקרים מצאו כי 16 מטופלים (32.6%) היו בסיכון לאינטראקציות שליליות בין התרופות.

מסקנות המחקר העלו כי רופאי המשפחה צריכים לשאול באופן שגרתי את המטופל בנוגע לשימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה ולזהות ולטפל במבוגרים הנמצאים בסיכון לאינטראקציות בין תרופתיות.

מקור:

Agbabiaka, T.B. et al. (2018) British Journal of General Practice 68.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תוספי תזונה,  צמחי מרפא,  אינטראקציות בין תרופתיות,  ריבוי תרופות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו