הודעות 14.10.2018

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי

האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה קורא לך להנגיש מידע רפואי מהימן אודות התחלואה לה גורם הנגיף ואודות החשיבות של מניעת תחלואה זו באמצעות מתן חיסון יעיל ובטוח

חיסון (אילוסטרציה)
חיסון (אילוסטרציה)

חברי איגוד יקרים,

עם פתיחת שנת הלימודים יוזמנו גם השנה תלמידי ותלמידות כיתה ח' לקבל
את החיסון כנגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV).

כפי שקרה בעבר הורים המתלבטים יפנו קרוב לוודאי לרופאים המטפלים כדי
לקבל מידע אודות החיסון. לאור גיל המחוסנים, רוב הנטל נופל על רופאי
הילדים ולעיתים גם על רופאי המשפחה.

לצערנו בשנתיים האחרונות חלה ירידה באחוז המתחסנים, בקרב נערים
ונערות, שברובה נובעת מהבורות והטעיה של ציבור ההורים. מכתב זה, מבוסס על המכתב שהופנה לכלל רופאי הילדים בארץ, מטעם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים (עליו חתמו בשם האיגוד פרופ' יצחק סרוגו ופרופ' דודי גרינברג).

מאחר ונשים ואימהות רבות, נוהגות לשאול גם את דעתם של רופאי הנשים, וכדי לתת רוח גבית ולבנות חזית אחידה לצד עמיתנו רופאי הילדים ורופאי המשפחה, אנו מצרפים את הדגשים שהוכנו בנושא ע"י המומחים שצוינו מעלה, לצד מתן דגשים נוספים משלנו, כרופאי נשים.

יש לציין כי מתקיימת פעילות על בסיס יומיומי שלנו ושל חברנו בפורומים שונים ובתקשורת, כדי להעלות את המודעות בצורך לחסן את הילדים (חיסון השגרה בכיתה ח'), לצד הצורך לחסן את האוכלוסייה בכלל (בדגש על נשים עד גיל 45).

מידע נוסף כולל הרצאות של מיטב המומחים בתחום, הועבר במסגרת יום עיון
שנערך לכל רופאי הקהילה במהלך יולי 2017, בחסות החברה הישראלית
לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות והחברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והעריה. (לנוחותכם הקישור להרצאות העשרה מהכנס).

האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה קורא לך להנגיש מידע רפואי מהימן אודות התחלואה לה גורם הנגיף ואודות החשיבות של מניעת תחלואה זו באמצעות מתן חיסון יעיל ובטוח.

נתונים על התחלואה מנגיף הפפילומה האנושי

נגיף הפפילומה האנושי גורם לתחלואת סרטן אנוגניטלית (לרבות סרטן צוואר הרחם, הלדן והעריה בנשים), סרטן הפין בגברים, סרטן פי הטבעת וסרטן אורופרינגיאלי (ראש-צוואר) בנשים וגברים. בנוסף גורם הנגיף ליבלות חרוטיות (קונדילומות) באברי המין, פי הטבעת, ובחלל הלוע בנשים וגברים.

לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל:²

  • אלפי נשים מאובחנות מידי שנה עם שינויים טרום סרטניים בצוואר
    הרחם, הלדן והעריה.
  • כ-200 נשים מאובחנות מדי שנה עם סרטן צוואר הרחם וכ-100
    נשים נפטרות מדי שנה מסרטן זה !!!
  • כ-60 אנשים מאובחנים מדי שנה עם סרטן פי הטבעת.
  • כ-100 אנשים מאובחנים מדי שנה עם גידולים ממאירים של הפה
    והלוע.
  • לכ-20,000 אנשים, הפעילים מבחינה מינית, יש יבלות חרוטיות
    באברי המין בכל זמן נתון.

יעילות החיסון גבוהה יותר כאשר הוא ניתן בגיל צעיר וטרם תחילת הפעילות המינית (טרם חשיפה) על מנת שהגוף יהיה מסוגל לייצר רמת נוגדנים גבוהה³. מסיבה זו החיסון ניתן כחלק מחיסוני השגרה לנערים ולנערות בכיתה ח'. מסיבה זו גם מסתפקים ב-2 מנות חיסון במצב זה (במקום 3 מנות בגיל מאוחר יותר או לאחר חשיפה).

החיסון כנגד נגיף הפפילומה האנושי מפחית באופן משמעותי את שכיחות התחלואה האנוגניטלית לרבות הופעת היבלות החרוטיות באברי המין ולאחרונה אף הוכח כי הוא מונע סוגי סרטן הנגרמים ע"י זני הוירוס המצויים בתרכיב, דבר היכול למנוע בעתיד עשרות מקרי מוות בשנה בישראל. נתונים מדהימים מאוסטרליה שפורסמו לאחרונה, מסכמים 9 שנים של מדיניות חיסון שהחל ב-2007 וניתן לנשים בגיל 26-12. הנתונים הדגימו כי שכיחות הזנים שכנגדם כוון החיסון ירדה מ-22.7% ל-1.5% בלבד בקרב נשים בגיל 24-18. החוקרים סיכמו כי עם הגעה לאחוזי כיסוי של %80 ניתן למעשה להעלים את הזנים שכנגדם הוא כוון, והתחלואה הנובעת מכך.

הודות לניסיון המצטבר של למעלה מ-250 מיליון מנות חיסון אשר ניתנו עד כה ברחבי העולם, ובהסתמך על מעקב שגרתי של ארגוני הבריאות ברחבי העולם (לרבות ארגון הבריאות העולמי – WHO, ה-CDC וה-FDA האמריקאיים, ה-EMA וה-ECDC האירופאים (על בטיחות החיסון – הצהירו כי החיסון כנגד וירוס הפפילומה האנושי הינו בטוח מאוד).(4)

בתחומנו פרסם לאחרונה ה -ACOG נייר עמדה עדכני (5), המדגיש את
יעילותו ובטיחותו של החיסון וכן את הצורך לקדם את הרחבת הכיסוי באוכלוסיות היעד, בדגש על נערות וילדות. לחיסון זה – כמו לכל חיסון אחר או טיפול רפואי – תופעות לוואי, אולם הן קלות וחולפות עצמונית.

ה-Global Advisory Committee on Vaccine Safetyי(GACVS) שהינה ועדה מטעם ה-WHO סיכמה ביולי 2017 כי מאחר ונמצא שאין עלייה בתופעות לוואי נוירולוגיות, אוטואימוניות או כל תופעת לוואי חמורה אחרת (6), פרופיל הבטיחות של חיסון זה דומה לפרופיל של שאר חיסוני הילדים.

"GACVS considers HPV vaccines to be EXTREMELY SAFE"

באתר "חיסונים – מה שחשוב לדעת" תוכלו למצוא מידע חשוב בעברית, בערבית וברוסית (7).

חשוב לציין: ההמלצה היא לחסן נערים ונערות כאחת, וזאת על מנת להגן הן על בנים והן על בנות מפני המחלות הממאירות ומיבלות חרוטיות באברי המין שמחולל הנגיף, ובנוסף כדי למנוע את מעגל ההדבקה מאדם לאדם. עם החלטה לחסן נערים בתוכנית הלאומית, הצטרפה ישראל למדינות מערביות רבות כגון – ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ומדינות רבות באירופה, המחסנות בנים בנוסף לבנות.

נציין כי בפתח נמצא גם החיסון ה-9 ערכי (המוסיף הגנה בפני 5 זנים נוספים השייכים לקבוצת הסיכון המוגבר, ומעלה כיסוי ב-%20-15 כנגד המצבים שצוינו לעיל). כל האמור לעיל נכון גם לגביו, במידה ויחליף את החיסון הקיים. כרופאי נשים, אנו פוגשים באופן תדיר את התחלואה הרבה המיוחסת לנגיף זה במסגרת עבודתנו היומיומית בקהילה ובבתי החולים. אנו מצטרפים בזאת לעמיתנו רופאי הילדים, ורופאי המשפחה, וביחד נשמור על בריאות ילדינו, וננסה למגר את המחלות שמקורן בנגיף הפפילומה האנושי.

האיגוד למיילדות וגינקולוגיה מצטרף לאיגוד רופאי הילדים ואיגוד רופאי המשפחה, וקורא לך להמליץ להורי התלמידים לחסן את ילדיהם נגד נגיף הפפילומה. המלצתך חשובה כדי לאפשר להורים לקבל את ההחלטה הנכונה עבור ילדיהם.

לשירותך מעבר למקורות הרשומים מטה, תוכל להפנות את ההורים למידע חיוני שהכין משרד הבריאות עבור ההורים, כאן.

בברכה,
ד"ר צבי ואקנין
יו"ר החברה לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והעריה.
סגן מנהל מחלקת נשים , מרכז רפואי אסף הרופא ע"ש יצחק שמיר, צריפין.

ד"ר נגה פורת
יו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה.
מכבי שרותי בריאות.

ד"ר דבורה באומן
יו"ר החברה הישראלית לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות.
מנהלת מרכז בת עמי, מרכז רפואי הדסה עין כרם.

מקורות:

1 .להלן קישור להעשרה עם הרצאות יום העיון מיוני 2017 באתר med-e
2 .חיסון נגד נגיף הפפילומה, שאלות ותשובות, אתר משרד הבריאות
3. WHO weekly epidemiological record, No 28,14 July 2017,vol. 92, 398-401
4 .10 עובדות על החיסון כנגד נגיף הפפילומה , משרד הבריאות- שירותי בריאות הציבור, פברואר 2017
5. COMMITTEE OPINION – Number 704, Human Papillomavirus Vaccination  June 2017
GAVCS, Global Advisory Committee on Vaccine Safety, July 2017 .6
http://chisunim.co.il/Paper.aspx?id=72&cat=8&l=1 .7

נושאים קשורים:  הודעות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו