סרטן השד 28.10.2018

מודל חדשני לזיהוי עמידות לתרופות כימותרפיות וביולוגיות לסרטן שד

שימוש בתרביות תלת מימדיות לאפיון רגישות של סרטן שד לפעילות אנטי-סרטנית של ipatasertib או taselisib בשילוב עם תרופות ציטוטוקסיות

תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי (אילוסטרציה)
תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי (אילוסטרציה)

שני מעכבים של phosphatidylinositol 3-kinaseי(PI3K),יtaselisib (המכוון PI3K-subunit-alphaי(PI3KA)) ו-ipatasertibי(AKT-inhibitor), נמצאים כעת במחקרים קליניים לשימוש בחולים בסרטן השד. היעילות של תרופות אלו בשילוב עם תרופות ציוטוקסיות מסוג anti microtubule הודגמה בעבר בתרביות תאים אנושיים. קבוצת חוקרים מנפולי שבאיטליה פרסמה החודש בכתב העת Breast מודל חדש לבדיקת יעילות התרופה והתאמה אישית למטופלים עם סרטן השד.

בעבודה זו החוקרים יצרו תרביות תלת מימדיות מאדם כמודל לבדיקת יעילות התרופה ולאיתור סמנים מולקולריים לבחירת המתאימים לטיפול ב- PI3K / AKT-inibitors. החוקרים יצרו תרביות ex-vivo מ 25/27 דגימות אדם עם סרטן השד, שבהן הצמיחה במבחנה משכפלת התוקפנות הקלינית והביולוגית של הגידולים המקוריים. על פי התוצאות של ניתוח רצף הדור הבא, נמצא מתאם ישיר בין מוטציות PI3KA לבין רגישות המודלים התלת מימדיים במבחנה לתרופות taselisib ו-ipatasertib לבד וגם בשילוב עם תרופות ציטוטוקסיות מסוג anti microtubule.

יתר על כן, מוטציות בגנים הקשורים למשפחות HER ו-MAPK, כולל EGFR, יKRAS ו-BRAF, נמצאו בדגימות שהיו עמידות לתרופות, דבר המצביע על תפקידן הפוטנציאלי כגורמים מנבאים שליליים לתגובה לטיפולים עתידיים אלו.

החוקרים הדגימו ששימוש בתרביות 3D ex- vivo ממטופלים אנושיים עם סרטן השד מאפשר בדיקה מהירה ויעילה של התאמה אישית וגנטית של טיפולים ביולוגים וכימותרפיים.

מקור:

Orditura, M., C. M. Della Corte, A. Diana, V. Ciaramella, E. Franzese, V. Famiglietti, I. Panarese et al. "Three dimensional primary cultures for selecting human breast cancers that are sensitive to the anti-tumor activity of ipatasertib or taselisib in combination with anti-microtubule cytotoxic drugs." The Breast 41 (2018): 165-171.

נושאים קשורים:  סרטן השד,  רפואה מותאמת אישית,  taselisib,  ipatasertib,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו