טרשת נפוצה 07.11.2018

שימוש בגיל על מנת לתקנן את ציון סטטוס הנכות בטרשת נפוצה

גישה חדשה להערכת סטטוס נכות הכוללת גיל במקום משך מחלה יכולה להפחית הטיות מחקריות ולשמש ככלי ורסטילי להערכת נכות בטרשת נפוצה

ציון ה-Multiple Sclerosis Severity Score - MSSS - מושג על ידי תקנון ציון ה-Expanded Disability Status Scale - EDSS למשך המחלה ונחשב לכלי חיוני עבור מחקרי חתך. מטרת מחקר זה היתה להעריך האם ניתן להשתמש בגיל לעומת משך המחלה (אשר לעתים קרובות אינו ברור) עבור תקנון ה-EDSS.

החוקרים שילבו מידע העוסק בנכות משלוש עוקבות מבוססות אוכלוסייה  ופיתחו את ציון ה-Age Related Multiple Sclerosis Severity - ARMSS על ידי דירוג ציוני EDSS על בסיס גיל החולים בזמן ההערכה. החוקרים קבעו את העוצמה הנדרשת להבדיל בין קבוצות שונות ב-ARMSS והעריכו את עקביות הציון על פני הזמן.

אוכלוסיית המחקר כללה 26,058 חולים משבדיה, קנדה והממלכה המאוחדת. נמצא כי יש מתאם בינוני בין EDSS למשך מחלה (r=0.46, רווח בר-סמך 95%, 0.45-0.47) ובין EDSS וגיל (r=0.44, רווח בר-סמך 95%, 0.43-0.45). ציון ה-ARMSS הדגים עוצמה דומה עבור זיהוי הבדלים בנכות בין קבוצות הן ב-MSSS המקורי והן ב-MSSS המעודכן.

מחקר וגיל הינו משתנה זמין ואמין, וציוני ה-ARMSS ו-MSSS היו דומים, ייתכן ו-ARMSS מהווה כלי ורסטילי יותר ויכול להפחית הטיות מחקריות ואובדן עוצמה סטטיסטית שנגרמה על ידי תיארוך חסר או שאינו מדויק.

מקור: 

Manouchehrinia, A. et al.  (2017) Multiple Sclerosis Journal. 23(14), 1938

נושאים קשורים:  מחקרים,  MS,  טרשת נפוצה,  מחקר מבוסס אוכלוסייה,  EDSS,  MSSS,  ARMSS
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו