דיכאון 15.11.2018

קטמין מאיץ השפעה אנטי דכאונית במהלך טיפול בנזעי חשמל

בעבודת סקירה שכללה 16 מחקרי בקרה קליניים נמצא כי שימוש בקטמין להרדמה בזמן מתן נזעי חשמל הוביל לירידה משמעותית יותר בתסמיני דיכאון

טיפול בנזעי חשמל electro convulsive therapy - ECT - עדיין מקובל כאחד מהטיפולים היעילים ביותר לדיכאון. הטיפול יעיל במקרים רבים בהם אופציות טיפוליות אחרות נוסו ואינן מועילות. הטיפול מבוצע בהרדמה מלאה וכעת מחקר חדש חושף ששימוש בקטמין, חומר הרדמה בעל השפעות הלוצינגניות הידוע בתכונותיו האנטי-דיכאוניות, משפר משמעותית את תוצאות הטיפול.

הסקירה, שבוצעה ע"י חוקרים מבית החולים פסיכיאטרי מרכזי בסין והתפרסמה בכתב העת Journal of psychiatric Research, בחנה 16 מחקרי קליניים מבוקרים בהם שכללו בסה"כ 928 מטופלים.

החוקרים סקרו את כלל הניסויים במדווחים בהם נעשה שימוש בקטמין להרדמה בטיפול בנזעי חשמל ומתוכם בחרו רק ניסויים אקראיים מבוקרים RCT. בניתוח מטהאנליטי החוקרים מצאו ששימוש בקטמין כחומר הרדמה בלעדי הוביל לירידה משמעותית יותר בתסמיני דיכאון לעומת שימוש בחומרי הרדמה אחרים רק מיד לאחר סבב הטיפול הראשון בנזעי חשמל.

לעומת זאת כאשר נעשה שימוש בקטמין בשילוב חומרי הרדמה נוספים החוקרים מצאו את אותו אפקט בסבבים 2,4,5, ו-6 של הטיפול בנזעי חשמל. בניתוח של תסמיני הדיכאון לאחר סיום כלל הטיפול נמצאה רק נטיה לא מובהקת סטטיסטית לתסמיני דיכאון נמוכים יותר במטופלים שהורדמו בעזרת קטמין לעומת מטופלים שהורדמו בעזרת חומרי הרדמה אחרים.

יחד עם זאת בקבוצות שקיבלו קטמין לא נצפה הבדל משמעותי בהחלמה מלאה מדיכאון ביחס לקבוצות שטופלו בחומרי הרדמה אחרים.

בנוסף יש לציין כי החוקרים מצאו כי במרבית המחקרים שנסקרו דווח על עליה בהיארעות תופעות לוואי פסיכיאטריות  (אגיטציה , בלבול  והזיות) וקרדיוווסקולריות (עלייה בל"ד וטכיקרדיה) במהלך הטיפול.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי למרות שלא נראה שקטמין מוריד משמעותית את תסמיני הדיכאון בסיום הטיפול ב-ECT, יש לו השפעה משמעותית על תסמיני הדיכאון במהלך הטיפול ולכן יש לשקול שימוש בו בעיקר כתוסף לחומרי ההרדמה (add on anaesthetic) תוך כדאי שימוש זהיר לאור תופעות הלוואי.

מקור: 

Ren, Li, Jie Deng, Su Min, Lihua Peng, and Qibin Chen. "Ketamine in electroconvulsive therapy for depressive disorder: A systematic review and meta-analysis." Journal of psychiatric research (2018).

ערך: ד"ר אביעד הדר

נושאים קשורים:  מחקרים,  קטמין,  ECT,  נזעי חשמל,  דיכאון,  בריאות הנפש
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו