שחפת 11.11.2018

האם מטופלים עם זיהום שחפת לטנטי נמצאים בסיכון מוגבר לאוטם חריף של שריר הלב?

שחפת לטנטית נמצאה כשכיחה יותר בקבוצת המחקר של מטופלים שעברו אוטם חריף של שריר הלב בהשוואה לקבוצת ביקורת, עם יחס צולב של 1.8

שחפת (צילום: אילוסטרציה)
שחפת (צילום: אילוסטרציה)

קיים קשר בין זיהום בשחפת לבין מחלה קרדיווסקולרית, כולל אוטם חריף של שריר הלב.

במחקר חדש שנערך בשיתוף פעולה בין מרכזים בארצות הברית, מקסיקו ופרו, ושהתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביקשו החוקרים לחקור האם קיים קשר בין זיהום שחפת לטנטי (latent tuberculosis infection, LTBI) לבין אוטם חריף של שריר הלב.

החוקרים ביצעו מחקר מסוג מקרה-ביקורת בשתי רשתות של בתי חולים לאומיים גדולים בלימה, פרו, בין יולי 2015 ומרץ 2017. מטופלים עם אבחנה ראשונה של אוטם חריף של שריר הלב נכללו בקבוצת המחקר, בעוד מטופלים ללא היסטוריה של אוטם חריף של שריר הלב נכללו בקבוצת הביקורת.

החוקרים הוציאו מהמחקר מטופלים עם רקע של זיהום ב-HIV, שחפת פעילה, או היסטוריה של טיפול ב-LTBI. החוקרים השתמשו ב-QuantiFERON-TB Gold In-Tube assay בכדי לזהות LTBI. החוקרים השתמשו במודל רגרסיה לוגיסטית בכדי לאמוד את היחס הצולב של LTBI במטופלים עם אוטם חריף של שריר הלב בהשוואה לקבוצת ביקורת של מטופלים ללא רקע של אוטם חריף של שריר הלב.

נתונים סטטיסטיים: במהלך תקופת המחקר, גויסו 105 מטופלים עם אוטם חריף של שריר הלב לקבוצת המחקר, ו-110 מטופלים לקבוצת הביקורת. הגיל הממוצע עמד על 62 שנים (טווח בין-רבעוני של 56-70 שנים). 64% מהמטופלים היו עם רקע של יתר לחץ דם, 40% עם דיסליפידמיה, ו-39% עם סוכרת. 30% מהמטופלים השתמשו במוצרי טבק ו-24% היו עם השמנת יתר.

בקבוצת המחקר, היו יותר גברים (80% בהשוואה ל-59%; P<0.01) ויותר משתמשים במוצרי טבק (41% בהשוואה ל-20%; P<0.01).יLTBI היה שכיח יותר בקבוצת המחקר של מטופלים עם אוטם חריף של שריר הלב מאשר בקבוצת הביקורת (64% בהשוואה ל-49%; P=0.03, יחס צולב 1.86, רווח סמך 95% של 1.08-3.22). לאחר תיקון לפי גיל, מין, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, סוכרת, שימוש במוצרי טבק, השמנת יתר, והיסטוריה משפחתית של מחלת לב כלילית, LTBI נותר קשור לאוטם חריף של שריר הלב באופן בלתי-תלוי (יחס צולב מתוקן 1.9, רווח סמך 95% של 1.05-3.45).

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים ש-LTBI קשור באופן בלתי-תלוי לאוטם חריף של שריר הלב. תוצאות אלו מדגישות את תפקידו החשוב של LTBI  במחלות קרדיווסקולריות.

מקור:

Moises A Huaman, Eduardo Ticona, Gustavo Miranda, Richard J Kryscio, Raquel Mugruza, Ernesto Aranda, Paola L Rondan, David Henson, Cesar Ticona, Timothy R Sterling, Carl J Fichtenbaum, Beth A Garvy; The Relationship Between Latent Tuberculosis Infection and Acute Myocardial Infarction, Clinical Infectious Diseases, Volume 66, Issue 6, 5 March 2018, Pages 886–892, https://doi.org/10.1093/cid/cix910

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוטם חריף של שריר הלב,  מחלה קרדיווסקולרית,  שחפת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו