פגות 28.11.2018

פרוגנוזה לטווח ארוך: מוות ונכות מוחית בפגים שאושפזו בטיפול נמרץ

מחקר תצפיתי פרוספקטיבי: שינויים בהישרדות לטווח ארוך והופעת תחלואה לאחר לידה בפגים (extremely preterm) שאושפזו בטיפול נמרץ

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)
תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

החלטות לגבי מתן טיפול נמרץ ומעקב לתינוקות שנולדו מוקדם מאוד (<28 שבועות של הריון) מבוססות על הסתברות הסיכונים לתמותה ועל נכות נוירו-התפתחותית.

קבוצת רופאים וחוקרים מ-University of California שבארה"ב חקרה את ההסתברות של שלוש תוצאות (מוות, הישרדות עם מוגבלות חמורה, והישרדות ללא מוגבלות חמורה) בילדים שנולדו כפגים מוקדמים והוצע להם טיפול נמרץ. כמו כן החוקרים בדקו את השפעת אירועי תחלואה לאחר הלידה על ההסתברות להישרדות ללא מוגבלות חמורה. המחקר פורסם החודש במגזין JAMA.

במחקר תצפיתי פרוספקטיבי זה, החוקרים השתמשו בנתונים משלושה מחזורים גיאוגרפיים המורכבים מכל הלידות המוקדמות שקיבלו טיפול נמרץ בלידה במהלך שלוש תקופות שונות (1991-1992, 1997 ו-2005), בויקטוריה, אוסטרליה. המשתתפים נבחרו בגיל 8 שנים (מתוקנן למוגבלות נוירו-התפתחותית גדולה, המוגדרת כשיתוק מוחין מתון או חמור, אינטליגנציה כללית יותר מ-2 SDs מתחת לאמצעי שליטה שנולדו בזמן, עיוורון או חירשות). ההסתברות לתוצאות מותנות בהישרדות לגילאים שונים לאחר הלידה חושבה לפי רגרסיה לוגיסטית. רגרסיה לוגיסטית רב משתנית שימשה להערכת גורמים מנבאים של הישרדות עם מוגבלות משמעותית.

751 (82%) מתוך 915 לידות חי מוקדמות ללא דפורמציות קטלניות אושפזו בטיפול נמרץ, מתוכם 546 (73%) שרדו עד גיל 8. מבין 499 הניצולים המוערכים, 86 (17%) סבלו מפגיעה משמעותית.

עם גיל הריון בלידה גבוה יותר, ההסתברות למוות ירדה וההסתברות להישרדות ללא פגיעה משמעותית גדלה. לעומת זאת, ההסתברות להישרדות עם מוגבלות גדולה השתנתה מעט עם גיל הריון.

בין השורדים, נכות גדולה היתה קשורה להתרחשותם של ארבעה אירועים חשובים לאחר הלידה: דימום תוך-ורידי משמעותי, cystic periventricular leukomalac, שימוש בקורטיקוסטרואידים לאחר הלידה וניתוח.

ל-241 מהתינוקות (48%) לא היו אירועים עיקריים לאחר הלידה, והייתה להם השכיחות הנמוכה ביותר של מוגבלות גדולה (17 משתתפים [7%]). ההסתברות להישרדות ללא מוגבלות חמורה ירדה עם מספר הולך וגדל של אירועים מרכזיים.

לסיכום, פרוגנוזה לטווח ארוך במונחים של מוות ושל נכות מוחית גדולה משתנה במהירות לאחר הלידה עבור תינוקות שנולדו כפגים מוקדמים (extremely preterm). ייעוץ למשפחות ותכנון לאחר לידה צריך להיות מותאם אישית לנסיבות המשתנות לאחר הלידה.

מקור:

Gibson, Carolyn J., Alison J. Huang, Brigid McCaw, Leslee L. Subak, David H. Thom, and Stephen K. Van Den Eeden. "Associations of intimate partner violence, sexual assault, and posttraumatic stress disorder with menopause symptoms among midlife and older women." JAMA Internal Medicine (2018).

נושאים קשורים:  מחקרים,  הנקה,  אם וילד,  הריון בסיכון,  אוכלוסיות בסיכון,  פגות מוקדמת,  extremely early preterm
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
05.12.2018, 11:16

אין קשר בן המאמר לקישור !