ושט ע"ש בארט 17.12.2018

השימוש במעקב נאות עבור מטופלים עם ושט ע"ש בארט שאינו דיספלסטי

המחקר בחן את המעקב האנדוסקופי והגורמים המשפיעים עליו בקרב מטופלים עם ושט ע"ש בארט

תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)
תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)

ושט על שם בארט (Barrett's esophagus, BE) הינו שלב מקדים להתפתחות אדנוקרצינומה של הוושט. ההנחיות ממליצות על כך שמטופלים עם BE שאינו דיספלסטי (nondysplastic BE, NDBE) יעברו מעקב אנדוסקופי כל
3-5 שנים.

מטרת החוקרים במחקר זה הינה לזהות את הגורמים הקשורים למעקב אנדוסקופי במטופלים עם NDBE וכן לזהות את המגמות במעקב אנדוסקופי נאות אחר NDBE במרכז טיפול שלישוני גדול.

לצורך כך, החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי רטרוספקטיבי לנתונים מתוך Barrett’s Esophagus Registry לזיהוי מטופלים עם NDBE אשר עברו אנדוסקופיה החל משנת 2002. החוקרים זיהו מטופלים עם NDBE ואספו מידע בנוגע לאורך מקטע ה-BE, נגעים בוושט, מאפיינים דמוגרפיים, תרופות, ממצאים היסטולוגיים, תחלואה נלווית, התפתחות של אדנוקרצינומה של הוושט ותאריכי מעקב אנדוסקופי.

החוקרים הגדירו מעקב נאות לפי 3-5 שנים בין האנדוסקופיה השנייה לשלישית, מעקב יתר כפחות מ-3 שנים בין האנדוסקופיה השנייה והשלישית, תת מעקב כיותר מ-5 שנים בין האנדוסקופיה השנייה לשלישית; מטופלים ללא מעקב הוגדרו ככאלו שלא עברו מעולם את האנדוסקופיה השנייה. התוצא העיקרי היה ההשפעות של מאפייני המטופל, שנה והגורם המפנה על מרווחי מעקב נאותים.

החוקרים זיהו 477 מטופלים עם NDBE. רק 15.9% מתוכם עברו מעקב נאות; 37.9% הוגדרו כמשתמשי יתר, 15.7% הוגדרו בקבוצת תת שימוש ו-30.4% לא עברו מעקב. המטופלים נמצאו כבעלי סיכוי נמוך יותר להיות במעקב יתר אם המטפל העיקרי שלהם הפנה אותם לשלושת האנדוסקופיות לעומת הפניה על ידי גסטרואנטרולוג (יחס סיכויים מתואם, 0.51; רווח בר-סמך 95%, 0.27-0.95). מטופלים גברים או אלו עם מספר מוגבר של מחלות נלוות נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר להיות בתת מעקב או ללא מעקב, בעוד שמטופלים עם מקטע BE ארוך נמצאו כבעלי סבירות גבוהה יותר להיות במעקב יתר.

לסיכום, בניתוח סטטיסטי רטרוספקטיבי של נתונים מתוך מרשם של מטופלים עם BE, החוקרים מצאו כי פחות מ-16% עברו מעקב נאות עבור NDBE. כאשר המטפל הראשוני נמצא באותה מערכת בריאות כמו מרפאת האנדוסקופיה פוחת הסיכון למעקב יתר. עובדה זו עשויה לשקף תיאום טוב יותר של הטיפול בין מומחים למטפלים ראשוניים.

מקור: 

Tavakkoli, A. et al. (2018) Clinical Gastroenterology and Hepatology. 16(6)

נושאים קשורים:  מחקרים,  ושט על שם בארט,  מעקב,  אדנוקרצינומה של הוושט,  אנדוסקופיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו