מחלת פרקינסון 23.04.2019

תוצאות בחולי פרקינסון אחרי ניתוח רביזיה של מוליך ה-DBS

שיפור משמעותי בציונים המוטוריים של מטופלים עם פרקינסון אחרי ניתוח רביזיה של מוליך ה-DBS, בעיקר כאשר האינדיקציה לניתוח היתה תוצאה תת מיטבית של המוליך הקודם

מחלת פרקינסון (צילום: אילוסטרציה)

מספר המטופלים אשר מפיקים תועלת מגירוי מוחי עמוק (deep brain stimulation, DBS) על רקע מחלת פרקינסון עלה באופן משמעותי מאז שטיפול זה אושר לראשנה על ידי ה-FDA.

תוצאות תת-מיטביות, זיהומים או כשל של המכשיר מהווים  סיכונים של הפרוצדורה, ועלולים להביא לצורך בהוצאה של המוליך או הזזתו. במחקר חדש שנערך ב-Cleveland Clinic בקליבלנד, ארה"ב, והתפרסם בכתב העת Journal of Neurosurgery, הציגו החוקרים את התוצאות של ניתוחי הרביזיה והשתלה מחדש אשר בוצעו במרכז שלהם.

החוקרים ניתחו את הדאטה של כל הניתוחים של הוצאה, רביזיה או השתלה מחדש של מוליך DBS תוך-מוחי אשר בוצעו במטופלים עם מחלת פרקינסון במהלך תקופה של שש שנים. האינדיקציות לביצוע פרוצדורות אלו סווגו כזיהום, תוצאה תת-מיטבית, וכשל של המכשיר. החוקרים ניתחו את התוצאות המוטוריות ואת המיקום של המוליך לפני ואחרי השתלה מחדש או רביזיה.

נתונים סטטיסטיים: המדגם הסופי כלל 25 מטופלים אשר עברו 34 פרוצדורות של הוצאת מוליך. 13 מטופלים עברו 18 השתלות חוזרות של מוליך לאחר שהוצא. החוקרים מצאו שיפור משמעותי בציונים המוטוריים אחרי ניתוח רביזיה בקרב מטופלים אשר עברו הוצאה של המוליך על רקע תוצאה תת-מיטבית (p=0.025).

מרחק הווקטור הממוצע של מיקום החדש של המוליך היה 2.16 מילימטר (סטיית תקן 1.17) בהשוואה למיקום הקודם, במדידה במישור האקסיאלי 3.5 מילימטר מתחת לקו המחבר בין הקומיסורה הקדמית והאחורית. כאשר החוקרים ביצעו ניתוח של מוליכים אלו לפי תתי-קבוצות, המרחק הממוצע עמד על 1.67 מילימטר (סטיית תקן 0.83) בקרב מטופלים אשר נותחו עקב זיהום, ו-2.73 מילימטר (סטיית תקן 1.31 מילימטר) בקרב מטופלים אשר נותחו על רקע תוצאות תת-מיטביות.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שמטופלים עם מחלת פרקינסון אשר עברו ניתוח השתלה חוזרת עקב תוצאות תת-מיטביות יכולים ליהנות משיפור משמעותי. בנוסף, החוקרים מסמכים שהשתלה חוזרת אחרי זיהום היא אפשרית ובטוחה.

מקור:

Frizon LA, Nagel SJ, May FJ, Shao J, Maldonado-Naranjo AL, Fernandez HH, Machado AG. Outcomes following deep brain stimulation lead revision or reimplantation for Parkinson's disease. J Neurosurg. 2018 Jun 22:1-6. doi: 10.3171/2018.1.JNS171660. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  מחקרים,  גירוי מוחי עמוק,  ניתוח חוזר,  זיהום,  פרקינסון,  מחלת פרקינסון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו