תיאור מקרה 27.12.2018

תיאור מקרה: אנצפלופתיה נקרוטית חריפה הקשורה בהידבקות בשפעת

רופאי ילדים אמריקאים מדווחים על מקרה קיצוני של זוג אחים שלקו באנצפלופתיה נקרוטית, ככל הנראה כתוצאה משפעת

אנצפלופתיה היא סיבוך חשוב הקשור לשפעת, שנצפתה אצל ילדים צעירים, עם מנעד רחב של חומרות. הקטגוריה החמורה ביותר של אנצפלופתיה הקשורה לשפעת (IAE) היא אנצפלופתיה נקרוטית חריפה (ANE), המאופיינת בתדירות גבוהה של סיקוולות נוירולוגיות ותוצאות קטלניות.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת הקליני Journal of pediatric infectious disease קבוצה של רופאי ילדים אמריקאים מדווחים על מקרה קיצוני של זוג אחים שלקו באנצפלופתיה נקרוטית, ככל הנראה כתוצאה משפעת.

הרופאים מדווחים על שני אחים צעירים שפיתחו חום והתקפים עם שינויים במצב הנפשי. זיהום בנגיף אינפלואנזה A (H1N1) pdm09 זוהה בדגימות בדרכי הנשימה העליונות משני החולים.

בהמשך האחים הועברו להדמיית MRI ובהדמיה נחשפו נגעים דלקתיים דו-צדדיים, בהתאם לאנצפלופתיה נמקית חריפה. אף אחד מהילדים לא קיבל חיסון נגד שפעת.

שני הילדים הגיעו לחוסר יציבות נשימתי ונדרשו לאוורור מכני פולשני. בנוסף לטיפול בניהול טיפול נמרץ, שני החולים קיבלו קורטיקוסטרואידים במינון גבוה, מניטול, נוגדי פרכוסים וטיפול אנטי-ויראלי בשפעת.

הילד הבוגר התאושש לגמרי ושוחרר שבועיים לאחר תחילת המחלה, אך אחיו הצעיר פיתח בצקת חדה של גזע המוח ונפטר ביום מחלה 11. שני הילדים היו חיוביים למוטציות גנטיות של RAN Binding Protein 2 - RANBP2 -פולימורפיזם גנטי המשויך לאפיזודות חוזרות ונשנות של אנצפלופתיה נמקית עם דלקות נגיפיות בדרכי הנשימה.

חיסון שפעת שנתי חשוב במיוחד עבור ניצולי ANE, עם או ללא מוטציות RANBP2, כמו גם לאנשי הקשר שלהם בבית ולמטפלים. במהלך עונת שפעת, ניטור צמוד של כל ילד עם היסטוריה של סיבוכים נוירולוגיים הקשורים למחלות בדרכי הנשימה חשוב ביותר, כאשר יש לדאוג להתחלה מהירה של טיפול אנטי ויראלי עם הופעת מחלה נשימתית חריפה, ובמקרים אלה בדיקות שפעת מהירות המבוצעות על ידי assay מולקולרי.

מקור:

Howard, A., Uyeki, T. M., & Fergie, J. (2018). Influenza-Associated Acute Necrotizing Encephalopathy in Siblings. Journal of the Pediatric Infectious Diseases Society, 7(3), e172–e177. doi:10.1093/jpids/piy033

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  שפעת,  נקרוטיזינג אנצפלופטי,  Necrotizing Encephalopathy
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו