טיפול פליאטיבי 07.01.2019

טיפול פליאטיבי בממאירויות המטולוגיות

הסיכוי של חולים המטולוגיים למות בבית החולים גבוה פי שניים משאר חולי הסרטן בעוד הסיכוי שלהם לקבל טיפול פליאטיבי הוא חצי מזה של חולי סרטן אחרים

מוות, תמותה. אילוסטרציה

חולים עם ממאירויות המטולוגיות (HM) לעיתים רחוקות מקבלים טיפול פליאטיבי או הוספיס, ומחקרים על השפעות אפשריות של טיפול פליאטיבי משולב הם נדירים.

חוקרת גרמניה ממכון הסרטן הלאומי הגרמני ביצעה סקירה נרטיבית מקיפה על הטיפול הנוכחי לקראת סוף החיים שלהם, על הנתונים הראשונים בנוגע לטיפול פליאטיבי משולב מומחים (SPC) ועל חסמים פוטנציאליים. הסקירה פורסמה בכתב העת Oncology Research and Treatment.

החוקרת מציינת שנטל הסימפטומים והמצוקה בחולים עם HM נראה דומה לחולי סרטן אחרים, אך מצבם הפונקציונלי ומספר תסמינים ספציפיים גרועים בממוצע משאר הסרטנים. משימת הארכת החיים בדרך כלל נותרת המוקד העיקרי של הפעילות הרפואית עד לימים האחרונים או השבועיים של החיים.

הסיכוי שלהם למות בבית החולים גבוה פי שניים משאר חולי הסרטן, אבל הסיכוי שלהם לקבל טיפול פליאטיבי מומחה או הוספיס הוא רק חצי מזה של חולי סרטן אחרים.

מחקרים פרוספקטיביים מצביעים על קבלה גבוהה ועל השפעות חיוביות של טיפול פליאטיבי משולב מומחים (SPC). למשל ניכר שיפור לאחר טיפול פליאטיבי בהבהרת מטרות הטיפול רפואי, ייצוב איכות החיים, ירידה בדיכאון, חרדה, ירידה בנטל סימפטומים וירידה בהפרעות דחק פוסט טראומטיות.

שיתוף פעולה בינתחומי, דיונים בזמן על ההפניה ל-SPC ואינדיקטורים לסימון וזיהוי חולים הזקוקים SPC, חשובים ביותר אבל הם חסרים במידה רבה.

לסיכום, מחקרים נוספים צריכים להעריך גורמים המזהים מטופלים עם HM הזקוקים ל-SPC. מודלים נוספים של טיפול פליאטיבי משולב מוקדמים צריכים להיות מוערכים במחקרים פרוספקטיביים ועליהם להיות מוטמעים בהקדם בקליניקה היומיומית.

מקור:

Oechsle, Karin. "Palliative Care in Patients with Hematological Malignancies." Oncology research and treatment 42 (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פליאטיבית,  המטואונקולוגיה,  מחלות סופניות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו