דלקת קרום המוח 09.01.2019

טומוגרפיה ממוחשבת קרניאלית, ניקור מותני והידרדרות קלינית בדלקת קרום המוח

עד כמה כמה ניקור מותני מסתבך עם הרניאציה מוחית בחולים עם דלקת קרום מוח חיידקית והאם טומוגרפיה ממוחשבת יכולה לזהות חולים בסיכון להרניאציה?

איסוף דגימה בחולה החשוד בדלקת קרום המוח

במחקר חדש נמצא ש-3.1% מהחולים עם דלקת קרום המוח חיידקית מסתבכים עם הרניאציה מוחית אחרי ביצוע ניקור מותני, והיכולת של CT ראש להוות כלי סינון לזיהוי התוויות נגד לביצוע פרוצדורה זו היא אפשרית אך האמינות של בדיקה זו בין מעריכים שונים של תוצאות ההדמיה זו היא בינונית.

לא ברור כמה ניקור מותני (LP) מסתבך עם הרניאציה מוחית בחולים עם דלקת קרום המוח חיידקית, ואם טומוגרפיה ממוחשבת (CT) יכולה לזהות חולים בסיכון להרניאציה. במחקר חדש שנערך ב- University of Amsterdam בהולנד, והתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביקשו החוקרים להעריך סיבוך קשה זה והיכולת של CT לסייע במניעתו.

החוקרים ערכו מחקר ארצי פרוספקטיבי ארצי של חולים עם דלקת קרום המוח חיידקית שנרכשה בקהילה בין השנים 2006 ו-2014 וזיהו מטופלים עם הידרדרות קלינית שייתכן שנגרמה על ידי LP. בכדי לבצע הערכה שיטתית של התוויות נגד לביצוע LP ב-CT ראש, חולים אלה תואמו לחולים אחרים בקוהורט שלא הידרדרו. ארבעה מומחים, אשר לא נחשפו לתוצאה,  נתנו ציונים לתוצאות של בדיקות CT גולגולתי לפי התוויות-נגד לביצוע LP. החוקרים קבעו Fleiss’ generalized K עבור הערכה זו.

נתונים סטטיסטיים: מתוך 1,533 אפיזודות, 47 (3.1%) חולים עברו הדרדרות קלינית אשר ייתכן שנגרמה על ידי LP. שני מטופלים הידרדרו תוך שעה מביצוע ה-LP. ב-43 מתוך 47 חולים אשר הידרדרו בוצע CT ראש לפני ביצוע ה-LP, ולכן תוצאות ה-CT תואמו ל-43 חולים אשר לא הידרדרו. האמינות ה-interrater של הרכבת התוויות-נגד לביצוע LP ב-CT ראש הייתה בינונית (Fleiss’ generalized K = 0.47). התוויית-נגד לביצוע LP דווחה על ידי כל ארבעת המעריכים בששה מטופלים אשר הידרדרו (14%) ובחמישה מטופלים אשר לא הידרדרו (11%).

לאור הממצאים החוקרים מסכמים ש-LP יכול להתבצע בבטחה ברוב המוחלט של חולים עם דלקת קרום המוח חיידקית, מכיוון שפרוצדורה זו רק לעתים נדירות מאוד מסתבכת עם הרניאציה מוחית. CT ראש יכולה להוות שיטת סינון עבור התוויות נגד לביצוע LP, אך האמינות ה-interrater של הערכה זו היא בינונית.

מקור:

Joost M Costerus, Matthijs C Brouwer, Marieke E S Sprengers, Stefan D Roosendaal, Arie van der Ende, Diederik van de Beek; Cranial Computed Tomography, Lumbar Puncture, and Clinical Deterioration in Bacterial Meningitis: A Nationwide Cohort Study, Clinical Infectious Diseases, Volume 67, Issue 6, 31 August 2018, Pages 920–926, https://doi.org/10.1093/cid/ciy200

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניקור מותני lumbar puncture,  טומוגרפיה ממוחשבת computer tomography,  הרניאציה מוחית brain herniation,  דלקת קרום המוח meningitis
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו