טרשת נפוצה 28.01.2019

היפרמתילציה של תאי T במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית

מטרת המחקר היתה לזהות שינויים במתילצית DNA מתאי T מסוג CD4+ במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית

טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

היפרמתילציה של MIR21 בתאי T מסוג CD4+ במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית קשורה בביטוי נמוך יותר של miRNA-21 והגברה בביטוי גני המטרה שלו. בקרב חולי טרשת נפוצה התקפית (Relapsing Remitting Multiple Sclerosis) נראתה מתילציה מוגברת על Locus של MIR21 שהביא לביטוי מופחת של miR-21, ובעקבות כך הגברה בביטוי גני המטרה של Locus זה.

טרשת נפוצה היא זיהום כרוני של מערכת העצבים המרכזית הנגרם על ידי גורמים גנטיים וסביבתיים. מתילציה של DNA הוא מכניזם אפיגנטי (Epigenetic) השולט בפעילות גנים ויכול להוות תווך מקשר בין הגורמים הסביבתיים לגנטיים.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לזהות שינויים במתילצית DNA מתאי T מסוג CD4+ במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית (Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis – RRMS), טרשת נפוצה מתקדמת באופן שניוני (Secondary Progressive Multiple Sclerosis – SPMS) ובקבוצת ביקורת של נבדקים בריאים. החוקרים בדקו את המתילציה של DNA בכל אחת מקבוצות מטופלים אלו בשביל לזהות שינויים באללים הסמוכים, הקשורים בסיכון, גיל וביטוי גנים.

החוקרים מצאו שינויים משמעותיים במתילציה בלוקוס VMP/MIR21, עם מתילציה מוגברת בחולי RRMS לעומת חולי SPMS ונבדקים בריאים. המתילציה לא היתה קשורה בסיכון הידוע לטרשת נפוצה ב VMP1 או עישון אבל הדגימה קשר שלילי משמעותי עם גיל הנבדק ועם רמות miR-21 בתאי CD4+.

בהתאם, בחולי RRMS נראו רמות נמוכות יותר של miR-21 בהשוואה לחולי SPMS, דבר שיכול להיות מוסבר על ידי הבדלי הגיל בין הקבוצות, הבדלים בין נבדקים בריאים והגדלה משמעותית של גני מטרה ל-miR-21.

מסקנת החוקרים היא ששינויים אפיגנטיים על MIR21 בחולי RRMS הביאו לשינוים בביטוי miR-21 עם השלכה על גני המטרה שלו.

מקור:

Ruhrmann S.  et al (2018). Mult Scler. ;24(10):1288-1300

נושאים קשורים:  מחקרים,  אפיגנטיקה,  מתילצה,  טרשת נפוצה התקפית,  טרשת נפוצה מתקדמת,  ביקורת בריאה,  ביטוי גנטי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו