הפרעות פיגמנטציה 30.01.2019

הקשר בין הפרעות פיגמנטציה לכיבים בטרשת רב מערכתית

מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר בין הפרעות פיגמנטציה ומעורבות סיסטמית בסקלרוזיס סיסטמית

הפרעות פיגמנטציה של העור בטרשת רב-מערכתית (סקלרוזיס סיסטמית) תוארו לעיתים נדירות בספרות. עם זאת, הן יכולות להוות סמן אבחנתי או סמן לחומרת מחלה. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין הפרעות פיגמנטציה ומעורבות סיסטמית בטרשת רב-מערכתית.

במחקר זוהו חמישה דפוסים של הפרעות פיגמנטציה: היפרפיגמנטציה דיפוזית, היפרפיגמנטציה של אזורי עור חשופים לשמש, היפופיגמנטציה של הראש, צוואר ו/או החלק העליון של החזה, היפופיגמנטציה אקרלית והיפופיגמנטציה דיפוזית.

במחקר נכללו 239 מטופלים. 88 מתוכם (36.8%) סבלו מהפרעות פיגמנטציה כאשר 38.6% סבלו מהיפרפיגמנטציה דיפוזית ו-27.3% מהיפופיגמנטציה של אזורים חשופים לשמש. היפופיגמנטציה של הראש, צוואר ו/או החלק העליון של החזה נצפו ב-10.2% מהמטופלים. היפופיגמנטציה דיפוזית ב-12.5% והיפופיגמנטציה אקרלית ב-17%.

החוקרים מצאו כי היפרפיגמנטציה דיפוזית הייתה קשורה עם טרשת רב-מערכתית דיפוזית (p=0.001), עלייה בציון Rodnan (p=0.001) ומשך קצר יותר של תופעת ריינו (p=0.002) באנליזה חד-משתנית אך לא באנליזה רב-משתנית. יתרה מכך, היפרפיגמנטציה דיפוזית היתה קשורה עם כיבים באצבעות (p=0.005) וממצא זה אומת באנליזה רב משתנית (יחס סיכויים, 2.96; רווח בר-סמך 95%, 1.28-6.89).

החוקרים מסכמים כי בדיקות סקר לאיתור הפרעות פיגמנטציה של העור יכולות להיות יעילות בניהול של מטופלים עם טרשת רב-מערכתית על מנת לזהות מטופלים בסיכון גבוה לפתח כיבים באצבעות מהווים תסמין של מעורבות כלי דם במחלה זו.

מקור: 

Leroy, V. et al. (2019) Journal of the American Academy of Dermatology 80(2), 478

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת רב-מערכתית,  פיגמנטציה,  כיבים באצבעות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו