מחלת הסרטן 07.02.2019

אבחון מוקדם של סרטן על ידי רופאי משפחה

החוקרים בדקו אם רופאי משפחה נוטים לפספס יותר הזדמנויות לאבחון מוקדם של סרטן במטופלים על פי תדירות ההגעה שלהם לייעוצים

רופא כללי, רפואת משפחה. אילוסטרציה

מטופלים שממעטים להגיע לרופא המשפחה בתקופה של 19-36 חודשים לפני אבחון של מחלת סרטן נוטים להיות מאובחנים בשלב מתקדם יותר וכתוצאה מכך עם פרוגנוזה פחות טובה. על מנת לוודא שהאבחנה תתרחש בשלב מוקדם יותר, רופא המשפחה חייב לחשוד במקרים של סרטן מוקדם ככל האפשר.

מטרת המחקר היתה לבחון את החשד שמתעורר אצל רופא המשפחה לאבחון סרטן אצל מטופלים עם דפוסים הקשורים לסרטן. מדובר במחקר חתך שהתבסס על מידע מתוך סקר שבוצע במסגרת רפואת המשפחה וכלל 3,985 מטופלים מדנמרק שאובחנו בסרטן בין מאי 2010 לאוגוסט 2010.

החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית עם restricted cubic splines ובכך העריכו את יחס הסיכויים של רופא המשפחה לחשוד בסרטן כפונקציה של מספר הייעוצים שהתבצעו פנים מול פנים בין המטופל לרופא בתקופה של 19-36 חודשים לפני אבחון הסרטן.

החשדנות של רופא המשפחה ירדה ככל שתדירות הביקורים השגרתיים עלתה. החוקרים ראו ירידה מובהקת ביחס הסיכויים לחשוד בסרטן בכל קטגוריות הייעוץ (P<0.001) ועבור שני המינים (גברים: P<0.05 ; נשים: P<0.05). כמו כן, החשדנות של רופאי המשפחה הייתה נמוכה יותר כאשר המטופלים היו בגילאי <55 שנים אצל מטופלים שכמעט לא הגיעו לייעוצים או הגיעו בתדירות גבוהה, בהשוואה לאלה שהגיעו בתדירות ממוצעת.

החוקרים הסיקו שרופאי משפחה נוטים לחשוב על אבחנה של סרטן כאשר מדובר במטופלים מעל גיל 55 שמגיעים לעתים רחוקות לייעוץ. החשדנות של רופאי המשפחה הייתה נמוכה יותר כאשר המטופלים היו צעירים (מתחת לגיל 55), גם אם הם הגיעו לייעוצים לעתים נדירות וגם אם הגיעו לעתים תכופות.

רופאי המשפחה צריכים להיות מודעים לאפשרות לפספס את ההזדמנות לאבחן מקרים של סרטן אצל מטופלים צעירים ועל כן הם צריכים להשתמש ברשת ביטחון שתפחית את הסיכון לפספוסים.

מקור: 

Jensen, H. et al. (2019) British Journal of General Practice 69,679.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אבחון מוקדם,  ממאירות,  רפואה ראשונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו