יתר לחץ דם 10.02.2019

יעילות טיפול תרופתי ביל"ד במטופלים שאובחנו לראשונה אצל רופא המשפחה

החוקרים בדקו את היעילות והעלויות של איזון לחץ דם על ידי רופא המשפחה בקרב מטופלים עם אבחנה חדשה של יל"ד

לחץ דם (אילוסטרציה)
לחץ דם (אילוסטרציה)

לחץ דם לא מאוזן מהווה בעיה דחופה בפרקטיקה ברחבי העולם. המטרה של המחקר הנוכחי היתה להשוות את המאפיינים והיעילות של איזון לחץ הדם במסגרת רפואת המשפחה בשנה הראשונה לטיפול לפי אזור מגורים, מצב חברתי כלכלי וגישה לשירותי רפואה ובתי מרקחת. המחקר השווה בין סביבת מגורים עירונית, כפרית ומגורים באי (ההשוואה נעשתה בין העיר Split, ה-Dalmatian Hinterland ואיים בדרום קרואטיה).

המחקר התבסס על עוקבה של 213 מטופלים שאובחנו ביתר לחץ דם עורקי ראשוני (AH - arterial hypertension), ללא סיבוכים או סוכרת, בין השנים 2008 ל-2014. כל אחד מהמטופלים היה במעקב במשך שנה מהביקור בו ניתנה האבחנה לראשונה.

החוקרים הגדירו לחץ דם תקין כלחץ נמוך מ-140/90 מ"מ כספית. בנוסף, החוקרים חישבו את העלות השנתית של טיפול תרופתי עבור מטופל עם אבחון חדש של יל"ד ואת העלות הכוללת של מנה יומית מוגדרת עבור מטופל.

יותר ממחצית מהמטופלים במחקר הצליחו להגיע ללחץ דם מאוזן תוך שנה מהאבחון אצל רופאה המשפחה (57.3%), ללא הבדל בין האזורים הגאוגרפים השונים (P= 0.981). לחץ דם סיסטולי גבוה יותר בהתחלה היה גורם פרוגנוסטי מנבא חיובי להגעה ללחץ דם מאוזן (יחס הסיכויים: 0.96, רווח בר סמך 95%: 0.95-0.98).

התרופה הכי נפוצה בה רופאי המשפחה השתמשו גם כטיפול יחיד (35.1%) וגם באופן כללי (25.2%) היתה מעכבי ACE. באזורים העירוניים, התרופה הנפוצה ביותר שנרשמה כטיפול יחיד ראשוני להורדת לחץ הדם הייתה ממשפחת חסמי תעלות סידן (28.6%), בזמן שמעכבי ACE היו נפוצים יותר באזורים הכפריים (28.0%) ובאיים (22.7%) (P= 0.037).

החציון של העלות השנתית של תרופות להורדת לחץ דם היה 169.4 (רווח בר סמך 95%: 151.5-201.8) קונה (המטבע הקרואטי) והוא היה דומה בכל האזורים הגאוגרפים.

החוקרים הסיקו שמספר תרופות שונות להורדת לחץ הדם, הניתנות ע"פ הקווים המנחים, הן בעלות השפעות פרמקולוגיות דומות. כמו כן, נראה כי רופאי המשפחה מצליחים להתגבר על גורמים חברתיים כלכליים שעשויים היו להשפיע ובכך הם מצליחים להגיע לאיזון לחץ הדם אצל מטופלים עם אבחנה חדשה של AH לא מורכב לאחר שנה אחת של טיפול.

מקור: 

Juric, D. et al. (2019) BMC Family Practice 20,10.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לחץ דם,  יל"ד עורקי,  איזון לחץ דם,  טיפול בלחץ דם,  אזורים עירוניים,  אזורים כפריים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו