זיהומים 19.02.2019

טיפול אמפירי בכוליסטין ותמותה מזיהומים

הקשר בין טיפול אנטיביוטי אמפירי לבין תמותה בזיהומים אשר נגרמים על ידי חיידקים גראם שליליים עמידים לקרבפנמים

אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

מומלץ להימנע מטיפול אמפירי בכוליסטין. במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בישראל, יוון ואיטליה, והתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין טיפול אנטיביוטי אמפירי לבין תמותה בזיהומים אשר נגרמים עם ידי חיידקים גראם שליליים עמידים לקרבפנמים (carbapenem-resistant gram-negative bacteria, CRGNB).

מחקר זה היה ניתוח משני של מחקר הקצאה אקראית מבוקרת שכלל מבוגרים עם זיהומים בזרם הדם, דלקת ריאות או אורו-ספסיס אשר נגרמו על ידי CRGNB. כלל המטופלים קיבלו טיפול אנטיביוטי אמפירי, ולאחר מכן טיפול מכוון. המשתנה של החשיפה הוגדר כטיפול אנטיביוטי אמפירי ב-48 שעות הראשונות. התוצא העיקרי נקבע כשיעור התמותה לאחר 28 ימים. החוקרים תיקנו את האנליזה על ידי אנליזת רגרסיה רב-משתנית והתאמת ציון propensity score matching.

במחקר נכללו 406 מטופלים מאושפזים עם זיהומי CRGNB קשים - 312 מתוך 406 - 77% - עם  Acinetobacter baumannii. כיסוי בטיפול אנטיביוטי אמפירי ניתן ל-209 מטופלים (51.5%), לרוב עם כוליסטין (N=200). מטופלים אשר טופלו בטיפול אנטיביוטי אמפירי אשר לא נתן כיסוי הולם היו מבוגרים יותר, לעתים קרובות יותר  וסיעודיים מחסורי-הכרה, בעלי קטטרים ומונשמים באופן מכני עקב דלקת ריאות.

שיעור התמותה עמד על 84 מתוך 197 (42.6%) בקרב מטופלים ללא כיסוי אנטיביוטי הולם בהשוואה ל-96 מתוך 209 (45.9%) אשר קיבלו טיפול אנטיביוטי אמפירי עם כיסוי הולם (P=0.504).

טיפול אנטיביוטי אמפירי עם כיסוי הולם לא נמצא קשור להישרדות לאנליזה המתוקנת; ליתר דיוק נמצא קשר חלש עם תמותה (יחס צולב 1.37, רווח סמך 95% של 1.02-1.84).

התוצאות היו דומות עבור טיפול בכוליסטין כמונו-תרפיה ושילוב של כוליסטין וקרבפנם כטיפול אמפירי. בקוהורט עם התרמה לפי propensity score י(n=338) טיפול אנטיביוטי עם כיסוי הולם לא נמצא קשור באופן מובהק לתמותה (יחס צולב 1.42, רווח סמך 95% של 0.91-2.22). תוצאות דומות הושגו גם באנליזה של תמותה לאחר 14 ימים.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים ששימוש אמפירי בכוליסטין לפי זיהוי הפתוגן, עם או בלי קרבפנם, לא נמצא קשור להישרדות לאחר זיהומים קשים אשר נגרמו על ידי CRGNB, בעיקר A. baumannii.

מקור:

Yael Zak-Doron, Yael Dishon Benattar, Iris Pfeffer, George L Daikos, Anna Skiada, Anastasia Antoniadou, Emanuele Durante-Mangoni, Roberto Andini, Giusi Cavezza, Leonard Leibovici, Dafna Yahav, Noa Eliakim-Raz, Yehuda Carmeli, Amir Nutman, Mical Paul, AIDA Study Group; The Association Between Empirical Antibiotic Treatment and Mortality in Severe Infections Caused by Carbapenem-resistant Gram-negative Bacteria: A Prospective Study, Clinical Infectious Diseases, Volume 67, Issue 12, 28 November 2018, Pages 1815–1823, https://doi.org/10.1093/cid/ciy371

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול אמפירי,  כוליסטין colistin,  גראם שלילי,  עמידות לאנטיביוטיקה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו