מחלות מעי דלקתיות 20.02.2019

ביטוי תאי T במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות

ביטוי של CCR6 וCXCR6 על ידי תאי T רגולטורים מסוג CD4/CD8α מופחת בבדיקות דם של מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות

אנדוסקופיה, דלקת כיבית של המעי הגס (מקור: ויקיפדיה)
אנדוסקופיה, דלקת כיבית של המעי הגס (מקור: ויקיפדיה)

Faecalibacterium prausnitzii, השייך למחלקת ה-Clostridium IV במערכת ה-Firmicutes שנמצאים בשפע במיקרוביוטה במעי, מכיל תכונות אנטי-דלקתיות. הרמה היחסית של F prausnitzii מופחת בבדיקות צואה של מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות (Inflammatory Bowel Disease – IBD) ביחס לאנשים בריאים. נצפתה קורלציה בין רמה נמוכה של F prausnitzii להישנות של מחלת קרוהן (Crohn's Disease) לאחר ניתוח. החוקרים מצאו שבמוקוזה ובדם הומני, אוכלוסייה של תאי T רגולטורים (TREG) מסוג type 1-like שמבטאים CD4 ו-CD8α (תאי T מסוג DP8α) והם ספציפיים ל-F prausnitzii. החוקרים ניסו לבחון האם התאים הללו שונים אצל מטופלים עם IBD.

החוקרים הפרידו תאי T מסוג DP8α משכבת הלמינה פרופריה ממעי גס אנושי ומבדיקות דם והשתמשו בשיטת Flow cytometry כדי לזהות סמנים שמעידים שהתאים מגיעים מהמעי הגס. החוקרים ספרו את כמות תאי הDP8α שביטאו מרקרים ספציפיים למעי הגס מ-106 בדיקות דם של מטופלים עם IBD,י12 מטופלים עם קוליטיס דלקתי (Infectious colitis) ו-35 אנשים בריאים (בקרה). החוקרים מצאו תאים שמגיבים ל-F. Prausnitzii. התאים הופעלו עם נוגדן כנגד CD-3י(Anti-CD3) והתוצר שלהם, Interleukin 10י(IL-10) נמדד על ידי שיטת enzyme-linked immunosorbent assay. החוקרים השוו את התדירות ואת פעולתם של התאים בין המטופלים לבין קבוצת הבקרה על ידי מבחן 2-sided student t test או שיטת 1-way analysis of variance.

תאי T מסוג  DP8α חופשיים שמתרבים כתגובה ל-F. Prausnitzii מבטאים את הקולטן לכימוקין C-C motif chemokine receptor 6י(CCR6) ואת הקולטן לכימוקין C-X-C motif chemokine receptor 6י(CXCR6). תאים אלו גם מבטאים תכונות של תאי T רגולטורים (TREG) הכוללות ייצור של IL-10 ודיכוי שגשוגם של תאי T על ידי הפעלה של CD39. היחס של תאי T מסוג DP8α חופשיים המבטאים את CCR6/CXCR6 היה מופחת באופן משמעותי (P<.0001) בין אוכלוסיית תאי T מסוג CD3 אצל מטופלים עם מחלת מעי דלקתית לבין מטופלים עם קוליטיס דלקתי וקבוצת הבקרה. סף של <7.875 תאי T מסוג DP8 שמבטאים את CCR6/CXCR6י\10,000 תאי CD3 הפריד בין מטופלים עם מחלת מעי דלקתית לבין מטופלים עם קוליטיס דלקתי עם ספציפיות של 100% ורגישות של 72.2%.

החוקרים זיהו אוכלוסייה של תאי T רגולטורים אשר הגיעו מהמעי הגס ונמצאו ברמה נמוכה יותר אצל מטופלים עם מחלת מעי דלקתית מאשר אצל מטופלים עם קוליטיס דלקתי או בקבוצת הבקרה. צריך לחקור לעומק יותר את התאים הללו על מנת לקבוע מהו המנגנון שמוביל לירידה ברמת התאים וכדי להבין איך זה יכול להשפיע על הפתוגנזה, הפרוגנוזה והאבחון של מחלות מעי דלקתיות.

מקור: 

Godefroy, E. et al. (2018) Gastroenterology. 155(4)

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיידקים,  בקרת מערכת החיסון,  מיקרוביוטה,  תגובת תאי T
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו