תיאור מקרה 21.02.2019

תיאור מקרה: טרומבו-אנגייטיס אובליטרנס מוחית במטופל המשתמש במריחואנה

גבר בן 50 עם רקע של עישון וצריכת מריחואנה כבדים התייצג עם אוטמים עורקיים וורידיים מרובים שהתבטאו בחולשת צד

גבר בן 50 עם רקע רפואי של יתר לחץ דם, 45 שנות קופסה, שימוש במריחואנה (בשאיפה במשך 25 שנים), שימוש באלכוהול ושבץ קודם התייצג עם המיפרזיס אקוטי משמאל. המטופל היה ללא תלונות של קלאודיקציה בעבר אך דיווח על כך שהגפיים העליונות והתחתונות משמאל "הרגישו קרות" במשך יותר משנה.

בבדיקות מעבדה נמצא ANCA חיובי (1:160), פרופיל שומנים תקין למעט HDL נמוך ו-MRI מוח הדגים מספר רב של אזורים עם דיפוזיה מוגבלת באונה הפרונטלית הימנית והצומת האונות הפרונטליות והפריאטליות. ממצאים אלה תומכים באוטמים מולטי-פוקליים חריפים בחלוקה של העורק הצרברלי האמצעי הימני הדיסטלי.

בנוסף, בוצעה בדיקת אנגיוגרם אבחנתית מבוססת קטטר אשר הדגימה חסימה של הפנימי קרוטיד הימני 3-4 ס"מ לאחר התפצלותו יחד עם מידה גבוהה של סטנוזיס בעורק הטמפורלי השטחי מימין, הקרוטיד המשותף הימני והקרוטיד החיצוני הימני.

בנוסף, נצפתה מידה בינונית של סטנוזיס בסגמנט הקרבנוזי של העורק הצרברלי הקדמי והאמצעי וחסימה של וריד הג'וגולר הפנימי השמאלי במוצאו מהסינוס הסיגמואידלי השמאלי. כמו כן, נצפו מממצאים חסימתיים בעורק הורטברלי והפמורלי.

הממצאים האנגיוגרפיים רמזו על מחלה של עורקים בינוניים וגדולים באזורים תוך וחוץ מוחיים. האבחנה המבדלת כללה טרשת עורקים מוקדמת, וריאנט מוחי של טרומבואנגייטיס אובליטרנס ווסקוליטיס סיסטמית. עם זאת, טרומבו-אנגייטיס אובליטרנס מוחית היתה האבחנה הסבירה ביותר לאור השימוש הממושך בסיגריות וקנאביס ומחלה חסימתית נרחבת באזורים עורקיים מרובים יחד עם מעורבות ורידית ותוצאות שאינן חד-משמעיות עבור וסקוליטיס.

מקור: 

Bhatia, K. et al. (2018) Journal of Vascular and Interventional Neurology. 10(1), 57

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  טרומבו-אנגייטיס אובליטרנס,  אוטם מוחי,  המיפרזיס,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו