תופעות לוואי 25.02.2019

קשר בין טיפול אימונתרפי במעכבי PDL-1 להתפתחות נוירורטינופתיה מקולרית חריפה

קשר בין טיפול אימונתרפי להתפתחות נוירורטינופתיה מקולרית חריפה

עין (צילום: אילוסטרציה)
עין (צילום: אילוסטרציה)

תרופות אימונותרפיות לסרטן המעכבות בקרה חיסונית (checkpoint inhibition) נשענות על שינוי מנגנוני הפעולה של תאי T. ההתערבות במנגנונים אלו ככל הנראה קשורה גם בתופעות לוואי עיניות כמו acute macular neuroretinopathyי(AMN) ושל diffuse retinal venulitis.

קבוצת רופאים מ-John Hopkins Medical School בארה"ב מדווחים החודש על 2 חולים שפיתחו אירועים אופתלמולוגים לאחר טיפול עם atezolizumab, מעכב PDL-1, לסרטן שד גרורתי ולסרטן המעי הגס. הסקירה הרטרוספקטיבית של המקרים פורסמה בכתב העת המוביל JAMA.

הרופאים ביצעו הדמיות במספר כלים כולל הדמיה סמוכת אינפרא אדום, טומוגרפיה קוהרנטיות אופטית, ואנגיוגרפיה פלואורסצין לצורך אפיון הפרעות בכלי הדם ברשתית. על סמך טומוגרפיה אופטית וממצאי הדמיה ממספר מקורות, האבחנה הקלינית של AMN הקשורה בוונוליטיס רשתית מפושטת בוצעה בשני חולים שקיבלו atezolizumab.

בעוד שמדובר רק בשני מקרים של חולים ממצאים אלה מצביעים על כך שחולים המקבלים טיפולים הכוללים מעכבי ציר PDL-1 צריכים להיות מנוטרים עקב רעילות בלתי צפויה של מערכת החיסון, הפרעות של מיקרוווסקולריות והפרעות בכלי דם גדולים יותר ברשתית. מחקרים נוספים עשויים לחקור את המנגנונים הפוטנציאליים של שינויים בכלי הדם ברשתית הקשורים לטיפולים אלו.

מקור:

Emens, Leisha A., S. Lindsey Davis, Scott CN Oliver, Christopher H. Lieu, Ashvini Reddy, Sharon Solomon, Lingmin He et al. "Association of Cancer Immunotherapy With Acute Macular Neuroretinopathy and Diffuse Retinal Venulitis." JAMA ophthalmology (2018).

נושאים קשורים:  תופעות לוואי,  סרטן שד גרורתי,  אימונותרפיה,  מעכב PDL-1,  נוירורטינופתיה מקולרית,  atezolizumab,  אטזוליזומאב,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות