הפטיטיס C 14.03.2019

אתגר הטיפול המקביל בסרטן השד ו-HCV

כימותרפיה וטיפול ממוקד בחולות סרטן השד עם HCV

ויוירוס הפטיטיס, הדמייה תלת ממדית
וירוס הפטיטיס, הדמייה תלת ממדית

זיהום בוירוס הפטיטיס Cי(HCV) הינה בעיה בריאותית רחבת היקף במצרים. סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים מצריות. בהתחשב בכך ששתי המחלות שכיחות באוכלוסייה המצרית, סביר להניח כי נשים רבות מושפעות משניהם. קבוצת חוקרים מצריים פרסמה החודש מחקר, בכתב העת המדעי Breast Cancer, שנועד להעריך את בטיחות ויעילות הטיפול הכימותרפי, בחולים כרוניים בהפטיטיס C עם סרטן השד.

החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של 58 חולות במצרים שאובחנו עם שתי המחלות. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את מאפייני החולה ואת מאפייני הגידול, את הרעילות של הכימותרפיה ואת השינויים בעומס הנגיפי של HCV לפני ואחרי הטיפול הכימותרפי, בנוסף לשינויים שהתקבלו מהטיפול עבור הזיהום ב- HCV.

44 (75.9%) מתוך 58 החולות קיבלו כימותרפיה עם או בלי trastuzumab וחולה אחת קיבלה lapatinib. החוקרים דיווחו על 2 חולות אשר סבלו מהפעלה מחדש של נגיף ה-HCV. טיפול עם trastuzumab או Lapatinib לא היה קשור עם עלייה באנזימי בכבד או שינוי בעומס ויראלי HCV RNA. הפסקת הטיפול התרחשה ב-31.8% (14/44) מהחולות עקב סיבוכים. הפחתת מינון ו/או עיכובים במינון היו שכיחים (27.2%). עליה באנזימי כבד נמצאה ב-20 מתוך 44 (45.5%) חולות שקיבלו כימותרפיה. שלוש מטופלות קיבלו טיפול אנטי ויראלי יחד ובו זמנית עם כימותרפיה ללא סיבוכים משמעותיים.

יש להקדיש תשומת לב רבה יותר לאפשרות של סיבוכים, כולל הפעלה מחדש של HCV, הפטיטיס פולמננטית, והפרעות לטיפולים כימותרפיים בחולות סרטן השד עם זיהום כרוני ב-HCV המקבלות תרופות המדכאות את המערכת החיסונית. יש לבצע ניטור צמוד בחולות עם סרטן שד וזיהום HCV.

מקור:

Talima, Soha, Hebatallah Kassem, and Neemat Kassem. "Chemotherapy and targeted therapy for breast cancer patients with hepatitis C virus infection." Breast Cancer (2018): 1-10.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  טרסטוזומאב אמטנסין,  Trastuzumab,  סרטן שד,  HCV,  צהבת,  כימותרפיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו