טיפול פליאטיבי 19.03.2019

אפליקציה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי להתמודדות עם חרדה בחולי סרטן מתקדם

ניסוי אקראי של שימוש באפליקציה סלולרית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי לחרדה בחולים פליאטיביים

שליחת מסרונים (אילוסטרציה)

קבוצת מחקר אמריקאית, שבראשה חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, פרסמה בכתב העת Oncologist מחקר שנועד לבחון את היעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הניתן דרך אפליקציה מותאמת אישית (CBT) לטיפול בחרדה בחולים עם סרטן.

מטופלים עם סרטן מתקדם וחשוך מרפא (n = 145) שדיווחו על תסמיני חרדה מוגברים בשני מרכזים לסרטן חולקו באקראי לקבלת אפליקציית CBT לנייד או לקבלת תוכנת חינוך לבריאות שהועברה באמצעות מחשבי טאבלט, למשך 12 שבועות.

החוקרים השתמשו בשאלונים להערכת סימפטומים של חרדה, דיכאון ואיכות חיים (QOL). הם השתמשו במדד דירוג חרדה ע"ש המילטון (HAM-A, תוצאה ראשונית), Clinical glocal impression scale, שאלון למדידת חרדת בית חולים ודיכאון (HADS) והערכה תפקודית כללית של טיפול בסרטן. השאלונים ניתנו בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות.

החולים (73.8% נשים, 91.0% לבנים, גיל ממוצע = 56.45 שנים, SD = 11.30) בשתי קבוצות המחקר דיווחו על שיפורים בסימפטומים של חרדה, תסמיני דיכאון ו-QOL מתחילת המחקר ועד לאחר ניתוח הנתונים, ללא הבדלים משמעותיים בין הקבוצות.

בדיקות משניות הראו כי בקרב תת-הקבוצות עם חרדה בסיסית חמורה, אלו שקיבלו באופן אקראי את אפליקציית ה-CBT היו בעלי שיפורים גדולים יותר בניקוד ה-HAM-A (הפרש ממוצע = 7.44, SE = 3.35, p = .037) וה-HADS (הפרש ממוצע = 4.44, SE = 1.60, p = .010) בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אפליקציית CBT לחרדה ותוכנת חינוך לבריאות בטבלט גרמו לשיפור במצב הרוח, במצב החרדה וב-QOL, ללא הבדל משמעותי ביניהם. אפליקציית ה-CBT הראתה יעילות גבוהה יותר עבור חולים עם חרדה חמורה.

החוקרים מסכמים כי השימוש באפליקציה טיפולית קוגניטיבית-התנהגותית, המותאמת לטיפול בחרדה בחולים עם סרטן מתקדם, משפר את הגישה לטיפול נפשי מבוסס ראיות, באופן נוח, פרטי וזמין.

מקור:

Greer, Joseph A., Jamie Jacobs, Nicole Pensak, James J. MacDonald, Charn‐Xin Fuh, Giselle K. Perez, Alina Ward et al. "Randomized Trial of a Tailored Cognitive‐Behavioral Therapy Mobile Application for Anxiety in Patients with Incurable Cancer." The oncologist (2019): theoncologist-2018.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פליאטיבית,  מחלות סופניות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
20.03.2019, 14:46

לא מעורר אהדה המחקר הזה.