דלקת כליות 19.03.2019

משך הטיפול בסטרואידים וזמן ההחלמה בקרב חולי Acute Interstitial Nephritis

טיפול בסטרואידים במינון גבוה למשך שלושה שבועות או טיפול ארוך משמונה שבועות לא היה קשור באופן משמעותי בהחלמה טובה יותר ב-Acute Interstitial Nephritis שנגרם משימוש בתרופות

דלקת כליות מסוג Acute Interstitial Nephritis - AIN בעקבות השימוש בתרופות היא סיבה מובילה למחלה כלייתית חריפה, במיוחד בקרב מבוגרים עם ריבוי תרופות. למרות שסטרואידים ניתנים בצורה תכופה למצב זה, התזמון למתן, היעילות, הבטיחות ומשך הטיפול שנויים במחלוקת.

החוקרים ביצעו מחקר היסטורי שכלל 182 מטופלים עם AIN שנגרם בעקבות תרופות וקיומו הוכח באופן חד משמעי בביופסיות. המטופלים טופלו ב-13 מרכזים בספרד. החשיפה הוגדרה בתור משך הטיפול בסטרואידים. התוצא העיקרי היה ערך הקראטינין בדם לאחר ששה חודשים, בהשוואה לערך הבסיסי של מדד זה במטופלים.

החוקרים גילו שהתרופות הכי נפוצות הגורמות למצב זה היו תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות (NSAIDs)י(27%). ב-30% מהחולים, החוקרים לא הצליחו לזהות את התרופה שגרמה לדלקת.

הזמן החציוני עד להפסקת התרופה החשודה עמד על 11 ימים (טווח בין-רבעוני 5-22 ימים). כל המטופלים שהתייצגו עם מחלה כלייתית חריפה טופלו בסטרואידים. המינון ההתחלתי הממוצע היה 0.2 ±0.8 מ"ג/ק"ג ליום. לאחר מכן ניתן טיפול במינון גבוהה למשך שבועיים נוספים (טווח בין-רבעוני בין שבוע לארבעה).

לאחר שישה חודשים, השינוי ב–GFR שיוחס להחלמה עמד על 26 ±34 מ"ל/דקה/1.73 מ2. עשרה מטופלים נזדקקו לדיאליזה. השימוש במינון גבוה של סטרואידים למשך שלושה שבועות או משך טיפול כולל של יותר משמונה שבועות לא היו קשורים בתוצאי החלמה טובים יותר של התפקוד הכלייתי.

בניתוח רב-משתני, התחלה מאוחרת של טיפול בסטרואידים (יחס הסיכויים 1.02, רווח בר-סמך 95%: 1.0-1.04) ונוכחות של דלקת בלמעלה מ-50% מרקמת הביופסיה (יחס הסיכויים 8.7, רווח בר-סמך 95%: 2.7-27.4) היו קשורים בערכי קראטינין הגבוהיים ביותר מ-75% בהשוואה לערכי הבסיס, לאחר שישה חודשים מהתייצגות המחלה.

מקור:

Fernandez-Juarez G. et al (2018). CJASN December 2018, 13 (12) 1851-1858;

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת כלייתית,  תרופות,  מחקר היסטורי,  סטרואידים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו