פרפור פרוזדורים 31.03.2019

שכיחות ותחזיות של התפתחות פרפור פרוזדורים לאחר TAVI

מחקר מצא כי ב-10.4% מהמטופלים אשר עברו השתלת מסתם בשיטת TAVI, יתפתח פרפור פרוזדורים חדש. במטופלים אלה קיים סיכון מוגבר להתפתחות תסחיף סיסטמי או שבץ

אבלציה. אילוסטרציה

מידע מוגבל קיים היום בנושא השכיחות, הניהול וההשפעה הפרוגנוסטית של התפתחות פרפור פרוזדורים חדש לאחר השתלת מסתם בשיטת TAVI -Transcatheter aortic valve implantation. זאת במקרים של היצרות חמורה במסתם אבי העורקים.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי ASAN-TAVI, הוערכו סך כולל של 347 מטופלים עוקבים. מטופלים אשר עברו השתלת מסתם בשיטת TAVI, בין מרץ 2010 לאוגוסט 2017. נקודת הסיום הראשונית שנבדקה כללה שבץ או תסחיף סיסטמי, לאחר 12 חודשים.

נבדקי המחקר חולקו לקבוצות לפי שלוש קטגוריות: פרפור פרוזדורים קודם (50 מטופלים), התפתחות פרפור פרוזדורים חדש (31 מטופלים) וקבוצה ללא פרפור פרוזדורים (266 מטופלים).

תוצאות המחקר הדגימו כי פרפור פרוזדורים חדש התפתח ב-10.4% מהמטופלים אשר היו ללא פרפור פרוזדורים קודם. זאת לאחר שעברו השתלת מסתם בשיטת TAVI. ברוב המקרים היה זה פרפור פרוזדורים התקפי (paroxysmal) (93.6%). היפוך קרדיולוגי תרופתי נוסה ב-13 (41.9%) מהמטופלים והיפוך חשמלי בשישה (19.4%) מהמטופלים. שיעורי ההצלחה היו 61.5% ו-33.3%, בהתאמה.

עבור נקודת הסיום שנבדקה, שיעור המקרים שנמצאו קשורים להתפתחות פרפור פרוזדורים חדש היה 22.6%. גישה דרך הירך (Transfemoral) וטמפונדה לבבית נמצאו כמדדים פרוגנוסטיים בלתי תלויים להתפתחות פרפור פרוזדורים חדש.

במטופלים עם התפתחות פרפור פרוזדורים חדש נמצאה עלייה בשיעור נקודת הסיום הראשונית תוך שנה (20.4% לעומת 9.9% לעומת 7.2%, בהתאמה; p<0.001). זאת בהשוואה לאלה עם פרפור פרוזדורים קודם ואלה ללא פרפור פרוזדורים כלל. על ידי אנליזה רבת משתנים, נמצא כי ההתפתחות של פרפור פרוזדורים חדש הינה מדד פרוגנוסטי לשיעור התפתחות נקודת הסיום הראשונית בתוך שנה (יחס סיכונים מותאם 3.31; רווח בר-סמך 95% 1.34-8.2; p=0.010).

במחקר הוכח כי ב-10% מהמטופלים עם היצרות קשה של מסתם אבי העורקים, אשר עברו השתלת מסתם בשיטת TAVI, התפתח פרפור פרוזדורים חדש. עוד נמצא, כי 1 מתוך 4 מטופלים שפיתחו פרפור פרוזדורים חדש סבל גם משבץ או תסחיף סיסטמי. לכן, הסיקו החוקרים כי קיים קשר בין התפתחות פרפור פרוזדורים חדש לבין סיכון גבוה משמעותית להתפתחות שבץ או תסחיף סיסטמי.

מקור: 

Yong-Hoon Y. et al. (2019) The American Journal of Cardiology. 123, 1127

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור פרוזדורים,  היצרות מסתם אבי העורקים,  שבץ,  תסחיף סיסטמי,  השתלת מסתם
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו