הריון והפסקת עישון 31.03.2019

הקשר בין הפסקת עישון לעליית משקל בהריון

במחקר נמדדה העלייה במשקל בזמן ההריון ונבדק הקשר שלה להימנעות מעישון כפי שאושש בבדיקה ביוכימית

עישון בהריון (אילוסטרציה)
עישון בהריון (אילוסטרציה)

להפסקת עישון טרום לידתי יש יתרונות בריאותיים משמעותיים עבור אמהות וצאצאיהם, אך החששות לגבי עלייה במשקל עלולות להוות מכשול בדרך להפסקת עישון. קבוצת חוקרים אמריקאים מאטלנטה ביצעה מחקר שבו נמדדה העלייה במשקל בזמן ההריון, ונבדק הקשר שלה להימנעות מעישון כפי שאושש בבדיקה ביוכימית.

החוקרים בדקו נתונים שמקורם בניסוי אקראי של הפסקת עישון (1987-1991). החוקרים חישבו עלייה הריונית במשקל תוך שימוש במשקל טרום הריון ומשקל שנמדד במשך 30-34 שבועות של הריון. החוקרים השתמשו ברגרסיה ליניארית כדי להעריך את ההבדלים הממוצעים בין נשים שהמשיכו לעשן לבין נגמלות. בנוסף, הם חישבו את ההשפעות של גמילה מוקדמת (בשליש השני) לעומת מאוחרת יותר (בשליש השלישי) על המשקל. החוקרים העריכו את שיעור הנמצאות במשקל עודף על פי ההמלצות המקובלות בנוגע לשינויי משקל סביב ההריון.

בשבוע 30-34 להריון, נוליפרות ומולטיפרות שהפסיקו לעשן עלו בממוצע 1.4 ק"ג ו-3 ק"ג יותר מאשר אלו שהמשיכו לעשן. העלייה במשקל בהריוניות שהפסיקו לעשן בשלב מוקדם לא היתה שונה באופן משמעותי מאלו שהפסיקו לעשן בסוף ההריון.

סיכויי המפסיקות לעשן לעלות משקל מעבר לטווחים המומלצים בהריון היו גבוהים יותר מאשר באלו שהמשיכו לעשן (60.3% לעומת 46.3%) ובמקביל התגלה שהן היו בסבירות נמוכה יותר במשקל מתחת לטווחים המומלצים (11.5% לעומת 21.6%) (P = 0.002).

למרות שלנגמלות הייתה עלייה נוספת במשקל בשבועות 30-34 להריון בהשוואה למעשנות, שיעור גבוה בשתי הקבוצות הראה עלייה עודפת במשקל לאחר ההריון. מכאן, שגם נגמלות וגם מעשנות זקוקות לתמיכה כדי להגיע לעליית משקל אופטימלית בזמן ההריון ולאחריו.

מקור:

O’Brien, Louise M., Jane Warland, Tomasina Stacey, Alexander EP Heazell, Edwin A. Mitchell, STARS Consortium, J. H. Collins et al. "Maternal sleep practices and stillbirth: Findings from an international case‐control study." Birth (2019).

נושאים קשורים:  עישון,  הריון,  גמילה מעישון,  השמנה בהריון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו