דום נשימה חסימתי 10.04.2019

איך ניתן לזהות פגיעה קוגניטיבית במטופלים עם דום נשימה חסימתי?

החוקרים בדקו את יכולת האבחנה של מבחני סקירה קוגניטיביים לזהות פגיעה קוגניטיבית אצל מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה

דום נשימה בשינה. אילוסטרציה

דום נשימה חסימתי בשינה (OSA - Obstructive sleep apnea) מעלה את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית קלה ולדמנציה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאפיין את היכולת של שני מבחני סקירה קוגניטיביים, ה-Mini-Mental State Examination וה-Montreal Cognitive Assessment, לזהות פגיעה קוגניטיבית קלה אצל מבוגרים בגילאי 55-85 שנים עם ובלי OSA.

במחקר השתתפו 42 מטופלים עם OSA בדרגה קלה ו-67 מטופלים עם OSA בדרגה בינונית-חמורה. בנוסף, החוקרים גייסו 22 משתתפים שהיוו את קבוצת הביקורת. החוקרים אבחנו פגיעה קוגניטיבית קלה באמצעות הערכה נוירופסיכולוגית מקיפה. בנוסף, הם השתמשו בעקומות ROCי(receiver operating characteristic curves) על מנת להעריך את היכולת של שני מבחני הסקירה לזהות פגיעה קוגניטיבית קלה.

תוצאות המחקר הראו כי שני מבחני הסקירה היו בעלי יכולת הבדלה דומה בקבוצת הביקורת. עם זאת, בקבוצות המטופלים עם OSA קל ובינוני-חמור, מבחן ה-Mini-Mental State Examination לא הצליח לאבחן בצורה נכונה מטופלים עם פגיעה קוגניטיבית קלה. החוקרים מצאו כי מבחן ה-Montreal Cognitive Assessment's היה בעל יכולת הבדלה סבירה בשתי קבוצות ה-OSA ובאופן דומה למה שנצפה בקבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו כי מבחן Mini-Mental State Examination לא צריך לשמש לסקירה של פגיעה קוגניטיבית בקרב מטופלים עם OSA. לעומת זאת, ניתן להשתמש במבחן Montreal Cognitive Assessment במסגרת הקליניקה. עם זאת, רופאים צריכים להפנות את המטופלים להערכה נוירופסיכולוגית כאשר הם חושדים בתהליכים נוירולוגים ניווניים.

מקור:

Gagnon, K. et al. (2018) European Respiratory Journal 52,5.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום נשימה חסימתי בשינה,  פגיעה קוגניטיבית,  דמנציה,  מבחני סקירה,  הערכה נוירופסיכולוגית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו