אבנים בכליות 16.04.2019

אבנים בכליה ללא תסמינים - אחרי אילו מטופלים מומלץ לעקוב?

מחקר זה בחן תוצאים של מעקב ארוך טווח אחרי מטופלים עם אבנים בכליה ללא תסמינים והגדיר כמה סוגי מטופלים שעבורם מומלץ מעקב קבוע

אבנים בכליות לאחר התערבות. אילוסטרציה

מטרתו של המחקר היתה להעריך את התוצאים של מעקב ארוך טווח אחרי מטופלים תחת מעקב של אבנים בכליות ללא תסמינים, ולזהות גורמים עם קשר לאירועים עם מעורבות אבנים.

במחקר רטרוספקטיבי זה נכללו מטופלים עם אבנים בכליות ללא תסמינים שבחרו במעקב פעיל אחרי מצבם. המטופלים עברו בדיקת על-קול על בסיס שנתי ומעקבים קליניים שכללו תשאול מקובל בנוגע לתסמינים או סיבוכים כתוצאה מהאבנים. המקרים הבאים הוגדרו כאירועים עם מעורבות אבנים: מעבר אבן עצמוני, גדילה של אבן, התפתחות של תסמינים הקשורים לאבן, וצורך בהתערבות במהלך תקופת המעקב.

בין השנים 2007-2017 בוצע מעקב אחר 293 מטופלים על מנת לאפיין את המהלך הטבעי של מחלת אבני כליה נטולת תסמינים. משך המעקב הממוצע היה 4.2 שנים. סך שיעורי ההיארעות של מעבר עצמוני, גדילת אבן, תסמינים בזיקה לאבנים וצורך בהתערבות היו 32.1%, 16.7%, 28.3% ו-12.3%, בהתאמה.

אבנים גדולות מ-5 מילימטרים ואבנים בקוטב הכליה התחתון היו בעלות סבירות נמוכה יותר באופן מובהק למעבר עצמוני. מטופלים סוכרתיים, עם רמות גבוהות של חומצה אורית, או עם אבן בגביע כליה שאיננו תחתון, היו בעלי סבירות גבוהה יותר לגדילת אבן. אבנים גדולות מ-5 מילימטרים או אבנים בקוטב כליה שאיננו התחתון היו עם סבירות גבוהה יותר לגרום לתסמינים.

גורמי חיזוי מובהקים להתערבות ניתוחית היו גודל האבן (מעל 5 מילימטרים), וגיל המטופל (מעל 60). טיפול ראשוני היה ריסוק אבנים בעזרת גלי-הדף חוץ-גופיים (ESWL) עבור 33 מטופלים, וטיפול בגישה תוך-שופכנית גמישה (Flexible ureteroscopy) עבור 3 מטופלים.

החוקרים הסיקו שהמהלך הטבעי של מחלת אבני כליה נטולת תסמינים דורש התערבות במקרים נדירים בלבד, אולם קיימים שיעורים מעט גבוהים יותר של אירועי תסמינים וגדילה מעבר לתקופת הביניים של המעקב. בפרט, קיים סיכון מוגבר לאירועים בזיקה לאבני כליה בקרב מטופלים עם אבנים גדולות מ-5 מילימטרים, סוכרת, רמות מוגברות של חומצה אורית, או אבנים בגביע כליה שאיננו תחתון. לכן, יש להמליץ למטופלים אלה להיות תחת מעקב קבוע.

מקור:

Xiaohang, L. et al. (2019). BJU International. 123(3): 485-492.

נושאים קשורים:  מחקרים,  כליות,  אבנים בכליות,  מעקב רפואי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו