פרקינסון 16.04.2019

חולי פרקינסון, תסמונת הרגל חסרת המנוח וסיכון קרדיווסקולרי

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה של RLS - תסמונת הרגל חסרת המנוח - על הסיכון הקרדיווסקולרי של מטופלים עם מחלת פרקינסון

תסמונת הרגל חסרת המנוח (RLS – restless leg syndrome) היא הפרעה נפוצה בקרב מטופלים עם פרקינסון. יש תיאורים המציגים את שני המצבים הללו כקשורים להעברה לקויה של דופמין במערכת העצבים המרכזית.

מחקרים קודמים אשר בוצעו בקרב אוכלוסיות שונות הראו קשר בין הימצאות של RLS לבין עלייה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות, אך נכון להיום לא בוצעו מחקרים שבדקו את הקשר הזה במחלת פרקינסון.

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה של RLS על הסיכון הקרדיווסקולרי של מטופלים עם מחלת פרקינסון. החוקרים ביצעו סקירה של רשומות רפואיות של 202 מטופלים שאובחנו בפרקינסון ובדקו אבחנה של RLS, תחלואה קרדיווסקולרית, מדידות לחץ דם, פרופיל שומנים ו-Framingham Risk Scores.

תוצאות המחקר הראו ערכים גבוהים יותר באופן מובהק של כולסטרול כולל בקרב מטופלים מקבוצת ה-RLS (ממוצע של 216.6 מ"ג/ד"ל) ושל כולסטרול מסוג LDL (ממוצע של 145 מ"ג/ד"ל). החוקרים לא מצאו הבדלים סטטיסטיים הקשורים ליתר הגורמים שנבדקו.

החוקרים הסיקו כי מטופלים עם פרקינסון ו-RLS הם בעלי שכיחות גבוהה יותר של דיסליפידמיה בהשוואה למטופלים עם פרקינסון ללא RLS, מה שמציע כי קיים קשר בין RLS להיפרליפידמיה.

תוצאות המחקר מעלות את השאלה האם הסובסטרט הדופמינרגי הוא הגורם המרכזי בהיווצרות התסמונת, כיוון שאפילו עם שימוש בתרופות אגוניסטיות לדופמין בשתי הקבוצות, ניתן היה לראות הבדלים ביניהן. כמו כן, עלתה השערה כי טיפול בתסמונת יכול להוות גורם מגן מפני סיכון קרדיווסקולרי.

מקור: 

Silva, M. et al. (2018) Arq. Neuro-Psiquiatr 76,11.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת הרגל חסרת המנוח,  מחלות קרדיווסקולריות,  דיסליפידמיה,  דופמין,  פרקינסון,  מחלת פרקינסון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו