סרטן קולורקטלי 24.04.2019

אבלציה טרמית לאחר כריתת מוקוזה קולונית בגישה אנדוסקופית

נמצא כי אבלציה טרמית בשולי הנגע לאחר ביצוע EMR מפחיתה במובהק חזרת פוליפים בקולונסקופיית המעקב הראשונה לעומת היעדר טיפול נוסף

סרטן קולורקטלי יכול להימנע על ידי בדיקת קולונסקופיה וביצוע כריתת פוליפים. רסקציה אנדוסקופית של המוקוזה (endoscopic mucosal resection- EMR) מבוצעת על מנת להסיר נגעים קולוניים הגדלים לטרלית ובעלי סיכון גבוה להפוך לסרטן קולורקטלי. מיקרו אדנומות בשולי ה-EMR אשר לא ניתן לראותן באנדוסקופיה יכולות לתרום לחזרת אדנומות ותופעה זו מתרחשת בכ-15%-30% מהמטופלים העוברים מעקב.

החוקרים ביקשו לקבוע את היעילות של אבלציה טרמית אדג'ובנטית של שולי המוקוזה שעברה EMR בהיבט מניעת חזרת פוליפים.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי ב-390 מטופלים עם נגעיים קולוניים הגדלים לטרלית (בגודל של 20 מ"מ ומעלה; 416 נגעים) אשר הופנו לצורך EMR בארבעה מרכזים באוסטרליה.

לאחר השלמת הוצאת הנגעים על ידי EMR, הלזיות חולקו באופן אקראי לאבלציה טרמית (210 נגעים) או להיעדר טיפול נוסף (206 נגעי ביקורת). החוקרים ביצעו קולונסוקפיות מעקב עם תיעוד תמונות מתוקנן וביופסיות של הצלקות לאחר 5-6 חודשים. מאפייני המטופלים, הפרוצדורות והנגעים היו דומים בין שתי הקבוצות. התוצא העיקרי היה הזיהוי של חזרת נגעים בקולונסקופיית המעקב הראשונה.

החוקרים מצאו כי שיעור נמוך יותר באופן מובהק סטטיסטית של מטופלים שעברו אבלציה טרמית חווה חזרה של פוליפים בזמן המעקב (5.2% לעומת 21.0%; p<0.001). הסיכון היחסי לחזרה בקבוצת האבלציה הטרמית היה 0.25 לעומת קבוצת הביקורת (רווח בר-סמך 95% 0.13-0.48). השיעור של תופעות לוואי היה דומה בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי אבלציה טרמית בשולי הנגע לאחר ביצוע EMR מפחיתה באופן מובהק חזרת פוליפים בקולונסקופיית המעקב הראשונה לעומת היעדר טיפול נוסף. יישום שגרתי של טכניקה פשוטה ובטוחה זו יכול להגביר את השימושיות של EMR, להפחית את נטל המעקב ולהפחית תחלואה ותמותה.

מקור: 

Klien, A. et al. (2019) Gastroenterology. 156(3), 604

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן קולורקטלי,  אבלציה טרמית,  כריתת מוקוזה אנדוסקופית,  חזרת מחלה,  קולונסקופיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו