לידה מוקדמת 01.05.2019

מחקר ישראלי: האם אורך צוואר הרחם במדידות סונוגרפיות מנבא לידה מוקדמת?

האם מדידות סונוגרפיות ושינויים באורך צוואר הרחם במהלך ההריון מנבאים לידה מוקדמת באוכלוסיה לא סימפטומטית בסיכון נמוך?

אולטרסאונד של רחם. אילוסטרציה

קבוצה ישראלית של רופאים ממחלקת מיילדות וגינקולוגיה במרכז רפואי מאיר בכפר סבא ומבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב פרסמה החודש מחקר שבחן האם אורך צוואר הרחם (CL) בשבועות 14-16 ו-21-24 להריון יכול לנבא לידה מוקדמת (PTD) באוכלוסיה הריונית בסיכון נמוך. המחקר פורסם החודש בכתב העת The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine.

במחקר רטרוספקטיבי זה נכללו נשים בהריון עם שני CL עוקבים שנמדדו באמצעות סונוגרפיה טרנסווגינלית בשבועות 14-16 (CL1) ו-21-24 (CL2). הרשומות הרפואיות האלקטרוניות נבדקו עבור היסטוריה דמוגרפית, רפואית ומיילדותית, סיבוכי הריון נוכחי ונתונים על אופן הלידה. CL1, CL2 וההבדלים בין הסריקות נמדדו והוכנסו לקורלציה עם PTD.

מבין 216 הריונות, 196 (90.7%) נולדו במועד (37< שבועות) ו-20 (9.3%) לפני המועד (<37 שבועות). CL1 לא ניבא טוב PTD ולעומתו ב-CL2 נמצא בקבוצת ה-PTD קצר משמעותית (p<0.05).

נמצא קצר משמעותית בקבוצת ה (p<0.05). המתאם בין שינוי CL ו-PTD לא היה מובהק (p = .55). התוצאים הפרינטאליים היו דומים בין התינוקות שנולדו במועד לאלו שנולדו PTD.

מדידה סונוגרפית של אורך צוואר ב-14 עד 16 שבועות להריון והשינוי באורך צוואר בין הסריקות המוקדמות למאוחרות אינם גורמי ניבוי אמינים ללידה מוקדמת. עם זאת, אורך צוואר הרחם ב-21-24 שבועות אצל נשים בסיכון נמוך הוא מנבא של לידה מוקדמת.

מקור:

Weitzner, Omer, Tal Biron-Shental, Yair Daykan, Osnat Ezra, and Ofer Markovitch. "Can sonographic measurements and changes in cervical length during pregnancy predict preterm labour in an asymptomatic low-risk population?." The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine (2018): 1-6.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אורך צוואר הרחם,  אורך צוואר סונוגרפי,  אורך צוואר באולטראסאונד,  לידה מוקדמת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו