זיהומים 08.05.2019

האתגרים העומדים בפני רופאי משפחה באבחון זיהום חמור אצל קשישים

החוקרים בדקו אילו אתגרים עומדים בפני רופאי המשפחה כאשר הם אינם בטוחים באבחנה של זיהום חמור אצל מטופלים קשישים ואיך ניתן להקל על תהליך האבחון

זיהומים חמורים בקרב אוכלוסיית הקשישים מקושרים לאשפוזים לא מתוכננים בבתי חולים ולתמותה גבוהה. זיהוי ואבחון מדויק של זיהומים חמורים מהווים אתגר חשוב במסגרת הרפואה הראשונית.

המחקר הנוכחי בחן את הנושאים איתם מתמודדים רופאי משפחה באנגליה כאשר הם עומדים בפני אבחון של זיהום חמור במטופלים קשישים.

מדובר במחקר איכותני שבו השתמשו בראיונות מובנים למחצה. במחקר השתתפו 28 רופאי משפחה מ-27 מרפאות שונות שנבחרו מרחבי אנגליה במטרה להשיג מגוון מקסימלי מבחינת תפקיד רופאי המשפחה, החוויה שלהם והאוכלוסייה בה הם מטפלים.

הראיונות כללו תחילה שאלות בנוגע למקרים שהתרחשו לאחרונה שהרופאים זוכרים בהם הם העריכו מטופלים קשישים עם חשד לזיהום חמור. שאלות נוספות שימשו על מנת להעריך את האתגרים שעמדו בפנים הרופאים. החוקרים קידדו את התמלולים מהראיונות וניתחו אותם באמצעות גישת מסגרת מותאמת.

תוצאות המחקר חשפו כי רופאי משפחה תופסים את נושא האבחון של זיהומים חמורים בקרב קשישים כאתגר וכי פעמים רבות האבחנה אינה וודאית. בנוסף, הם ציינו כי הגורמים שמשפיעים על מורכבות האבחון כוללים מורכבות של המטופל, תצוגה לא טיפוסית של המחלה וחוסר היכרות עם המטופל בעקבות אי שמירה על רצף הטיפול.

המשתתפים במחקר ציינו כי האתגרים באבחון הופיעו בכל שלב של הערכת המטופל. בנוסף, הם ציינו כי שיטות ניקוד שונות שימשו אותם בעיקר ככלי תקשורת. הרופאים ציינו כי לעתים הם השתמשו בבדיקות עזר על מנת לפתור את חוסר הוודאות האבחנתית, אך הזמינות והזמן עד לקבלת תוצאות הגבילו את השימוש בהן.

הרופאים ציינו כי שימוש בטכניקה של safety-net (טכניקת תקשורת עם המטופל) מול המטופל ובני משפחתו שיפרה את היכולת שלהם לנהל את הסיטואציה המלווה בחוסר הוודאות.

החוקרים הסיקו כי יש אתגרים אבחוניים הקיימים במהלך ההערכה של מטופל קשיש עם חשד לזיהום חמור במסגרת הרפואה הראשונית. בנוסף, החוקרים סברו כי תמיכה בהמשכיות של הטיפול יכולה לשפר את הזיהוי של המצבים הללו ולאפשר בדיקות שניתן יהיה להשתמש בהן במסגרת הקהילה ולהפחית את מקרי חוסר הוודאות.

מקור: 

McKelvie, S. et al. (2019) BMC Family Practice 20,56.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  גריאטריה,  קשישים,  זיהומים חמורים,  רפואה ראשונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו