תיאור מקרה 23.05.2019

תיאור מקרה: כולסטזיס תוך-כבדי תורשתי או התעללות במשפחה?

קבוצת חוקרים מהמרכז רפואי בנברסקה ארה"ב פרסמה החודש מקרה המדגיש את חשיבות העבודה היסודית במקרים של חשד לטראומה בתינוק

התעללות בתינוק הכוללת חבלה בראש היא מצב חמור ולעיתים קרובות אף קטלני. זיהוי מוקדם חשוב במקרים אלה כדי למנוע התעללות נוספת ו/ או פציעות של בני משפחה נוספים.

קבוצת חוקרים ממרכז רפואי בנברסקה, ארה"ב, פרסמה החודש מקרה המדגיש את החשיבות של עבודה יסודית במקרים של חשד לטראומה של ראש בתינוק.

במיון ילדים התייצג תינוק בן ארבעה חודשים עם המטומה סאב-דורלית שנצטרכה לטיפול בניקוז כירורגי. בתחילה, באבחנה המבדלת המרכזית, עלתה האפשרות של טראומה לראש על רקע אלימות במשפחה.

בדיקות מקיפות חשפו דימום על רקע חוסר בויטמין Kי(VKDB) למרות מתן ויטמין K פרופילקטי בלידה. התינוק אובחן בסופו של דבר עם כולסטזיס תוך-כבדי תורשתי מתקדם סוג 2 (PFIC2).

למרות ש-VKDB הוא גורם ידוע לדימום תוך גולגולתי בתינוקות, PFIC טרם דווח כגורם ל-VKDB חמור וכתוצאה מכך דימום תוך גולגולתי.

המקרה ממחיש את חשיבות גישה שיטתית מקיפה לחקר סיבות אחרות מעבר להתעללות ומנגנון טראומטי כאשר תינוק מתייצג עם דימום תוך גולגולתי משמעותי.

מקור:

Haney, Suzanne, James Harper, and Edward Truemper. "Progressive Familial Intrahepatic Cholestasis Presenting With an Intracranial Bleed and Mimicking Abusive Head Trauma." WMJ (2019).

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  דימום תוך גולגולתי,  ויטמין K,  קרישה,  יילוד,  תינוק,  חוסר בויטמין K,  כולסטזיס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו