לייפת ריאתית 27.05.2019

מנגנוני איתות תאי בלייפת ריאתית מסיבה בלתי ידועה

אפיון הפרשות משלפוחיות חוץ תאיות יוכל לעזור לפתח מנגנוני התמודדות חדשים לאבחון וטיפול בלייפת ריאתית

פעילות מוגברת של שלפוחיות חוץ תאיות עם חלבוני איתות, כדוגמת WNT5A, בלייפת ריאתית מסיבה בלתי ידועה (Idiopathic Pulmonary Fibrosis – IPF), מהווה מנגנון פעיל במחלה. אפיון ההפרשות מהשלפוחיות יוכל לעזור לפתח מנגנוני התמודדות חדשים לאבחון וטיפול בלייפת ריאתית.

לייפת ריאתית מסיבה בלתי ידועה (Idiopathic Pulmonary Fibrosis – IPF) היא מחלת ריאה קטלנית שמאופיינת על ידי פגיעה באפיתל הריאה, פעילות מוגברת של תאים מסוג Myofibroblast ושיקוע של חומר חוץ תאי (Extracellular Matrix Deposition). שלפוחיות חוץ תאיות (Extracellular Vesicles – EVs) מבקרות את התקשורת הבין תאית על ידי נשיאה של מגוון מתווכי איתות, בכלל זה חלבוני WNTי- Wingless/Integrated) . חשיבות ה-EVs ב-IPF ומידת התרומה שלהם למחלה היא נושא שלא נחקר עד כה.

מטרת המחקר היתה לאפיין את ה-EVs ולהבין את תפקידם של חלבוני ה-WNT באיתות במחלת ה-IPF.

החוקרים בודדו שלפוחיות חוץ תאיות ממשטף ריאות (BAL Fluid) ממודלים נסיוניים על לייפת ריאתית, מחולי IPF, ממטופלים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית שאינה IPF, מחלות ריאות שאינן אינטרסטיציאליות ומתנדבים בריאים משני מחקרי עוקבה שונים. השלפוחיות החוץ תאיות אופיינו על ידי מיקרוסקופ אלקטרונים, מעקב אחרי ננו-חלקיקים (Nanoparticles) ו-Western Blot. נעשה שימוש בפיברובלסטים מריאה אנושית (Primary Human Lung Fibroblasts – phLFs) כדי לבודד את השלפוחיות ולנתח את התפקוד המטבולי שלהם, לבצע ספירת תאים, PCR ו-Western Blot  לאחר מחקרי רווח (Gain) ואיבוד (Loss) של תפקוד החלבון WNT.

החוקרים גילו כמות מוגברת של שלפוחיות חוץ תאיות, בפרט Exosome בדוגמאות ממשטף ריאות מהמודל הניסויי וממטופלים עם IPF. החלבון WNT5A הופרש בשלפוחיות חוץ תאיות בלייפת ריאתית. שלפוחיות שמקורן בפיברובלסטים הובילו לפרוליפרציה נוספת של פיברובלסטים. דבר זה הונחת (Attenuated) על ידי השתקה ועיכוב מתווך נוגדנים של WNT5A. תופעה דומה נראתה ב-BAL של חולי IPF.

מקור: 

Martin-Medina A. et al (2018). Am J Respir Crit Care Med. 2018 Jul 25;

נושאים קשורים:  מחקרים,  לייפת ריאתית,  מדע בסיסי,  איתות תוך תאי,  שלפוחיות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו