אנצפליטיס 20.06.2019

תאי מיקרוגליה מהווים מרכיב עיקרי במיקרו-סביבה באנצפליטיס

במקרי אנצפליטיס המתווך על ידי תאי T, השלב הראשוני במחלה מורכב מנודולים ראשוניים המכילים תאי מיקרו גליה אשר רק בהמשך מתערבבים עם תאי T

היווצרות נודול של תאי מיקרוגליה היא מאפיין נפוץ במחלות דלקתיות במוח המתווכות על ידי תאים לימפוציטים מסוג T כמו אנצפליטיס ויראלי ופרנאופלסטי, טרשת נפוצה ו-Rasmussen encephalitis - RE. עם זאת, התפקיד של היווצרות הנודולים לא מובן לחלוטין.

החוקרים שיערו שב-RE, הנודולים המכילים תאי מיקרוגליה מספקים סביבה היוצרת התחלה של התגובה המאוחרת הנשלטת בידי תאי T ציטוטוקסיים. ב-RE בשלב 0, ניתן לזהות נודולים ראשוניים קטנים ללא נוכחות של תאי T. הנודולים הראשוניים הללו הציגו פעילות של אינפלמוזום (inflammasome) וביטוי מוגבר של TLR - toll-like receptor אנדוזומלי.

בשלב 1 של RE, תאי T נודדים לפרנכימה ומתערבבים עם תאי המיקרוגליה ובכך יוצרים נודולים שניוניים בהם הנוירונים נהרסים. אנליזת טרנסקריפטום גנטי מלא באותה נקודה הראתה פעילות מוגברת של מספר מסלולי דלקת כולל אותות אינטרפרון ו-MHC-1 - major histocompatibility complex-I. פרופילים דלקתיים, כמו אלה שנצפו ב-RE, ניתנים ליצירה באמצעות גירוי TLR3 בתרביות תאי מיקרוגליה עובריים.

הממצאים של החוקרים מצביעים על כך שישנה הפעלה של TLRs אנדוזומליים, מה שמוביל לעלייה באותות אינטרפרון, פעילות אינפלמזום וביטוי מוגבר של כימוקינים כשלבים מוקדמים בפתוגנזה של RE. הפעילות הזו מכינה את השטח להסננה של תאי T שמתרחשת בהמשך ואחריה להרס נוירונים.

בדומה ל-RE, המיקרו-סביבה הזו המכילה מיקרוגליה עשויה להיות מרכיב קריטי במחלות מוח דלקתיות אחרות המתווכות ע"י תאי T.

מקור:

Troscher, A.R. et al. (2019) Acta Neuropathologica 137,4.

נושאים קשורים:  ראסמוסן אנצפליטיס,  מיקרוגליה,  נודולים,  תאי T,  אנצפליטיס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו