תיאור מקרה 13.06.2019

תיאור מקרה: טיפול יעיל בסטרואידים בקשישה עם סרקואידוזיס לבבי

החשיבה על סרקואידוזיס לבבי כאטיולוגיה וכן ייזום מוקדם של טיפול בסטרואידים בחולים המציגים תפקוד לקוי של החדר השמאלי עשויים להציל חיים

אקו-לב. אילוסטרציה

אישה בת 75, ללא היסטוריה רפואית משמעותית, אושפזה בבית החולים פוקוקה ביפן עם אי ספיקת לב.

אקו-קרדיוגרפיה קודמת גילתה חוסר תפקוד סיסטולי של החדר השמאלי  [(LVEF)י18%]  והיפוקינזיה של חדר שמאל המחקה קרדיומיופתיה מורחבת. כמו כן היא היתה עם רמות BNP גבוהות ותרופות סטנדרטיות לאי ספיקת לב לא הצליחו לשפר את תסמיני הכשל הלבבי שלה.

בקבלתה בוצעה אקוקרדיוגרפיה חוזרת שחשפה את העיבוי של המחיצה הבין-חדרית הבסיסית ללא שינויים מורפולוגיים. הדמיית תהודה מגנטית קרדיאלית הראתה האדרה מאוחרת בצד האפיקרדיאלי השמאלי. ליזוזים ורמות של interleukin 2 מסיסים היו גבוהות. לא נמצאו ממצאים חריגים בבדיקות נוספות בריאות, עיניים או עור, והיא אובחנה עם סרקואידוזיס לבבי.

23 יום לאחר תחילת הטיפול, החולה קיבלה טיפול סטרואידים אוראלי  prednisoloneי30 מ"ג ליום יחד עם תרופות סטנדרטיות לאי ספיקת לב. המינון הופחת ב-5 מ"ג במרווחים של ארבעה שבועות ולאחר מכן נשמר ב-10 מ"ג ליום. 17 ימים לאחר תחילת הטיפול בסטרואידים, ערך ה-BNP שלה ירד ונותר ברמה נמוכה. אקוקרדיוגרפיה הראתה שיפור במימדי LV ו-LVEF.

הרופאים היפנים מסכמים שבחולים עם הפרעת LV חמורה המאובחנת עם סרקואידוזיס לבבי, יש לשקול טיפול זהיר בסטרואידים, גם עבור חולים מבוגרים.

אמנם מעט ידוע על סרקואידוזיס לבבי, אך יש להתייחס אליו גם בחולים קשישים עם הפרעות קצביות או אי ספיקת לב. החשיבה על סרקואידוזיס לבבי כאטיולוגיה וכן ייזום מוקדם של טיפול בסטרואידים בחולים המציגים תפקוד לקוי של החדר השמאלי עשויים להציל חיים.

מקור:

Odawara, Kyoko, Takahiro Inoue, and Yoshitaka Hirooka. "Effective steroid therapy in an elderly patient with cardiac sarcoidosis and severe left ventricular dysfunction." Journal of Cardiology Cases (2019).

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  סטרואידים,  סרקואידוזיס לבבי,  אי ספיקת לב,  אי תפקוד חדר שמאל
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו