מחלות זיהומיות 16.06.2019

האם אננדמיד משפיע על חישת קוורום בחיידקים?

במחקר נמצא כי האנדוקנבינואיד אננדמיד מפחית ביטוי גנים הקשורים בחישת קוורום ותנועתיות של החיידק Vibrio Harvey

האנדוקנבינואיד אננדמיד (anandamide-AEA) הינו נוירוטרנסמיטור המיוצר ומשוחרר לפי צורכי הגוף. מספר רב של מחקרים בוצעו ב-AEA אך אף אחד מהם לא בחן את השפעת החומר על אורגניזמים פרוקריוטים.

חישת קוורום (quorum sensing) הינו תהליך המשמש לתקשורת בין חיידקים. בתהליך זה, החיידקים מפרישים ומזהים מולקולות איתות המכונות אוטו-אינדוסרים (autoinducers-AI). מחקרים קודמים הדגימו כי מערכות חישת קוורום מבקרות את הביטוי של מאפיינים פיזיולוגיים ווירולנטיים רבים בחיידקים.

החוקרים מדדו את חישת הקוורום באמצעות תכונות ביולומיניסנציה של החיידק Vibrio Harvey. ההשפעה של AEA על ביטוי גנים הקשורים בחישת קוורום נמדדה באמצעות שיטת rt-PCR.

החוקרים לא מצאו השפעה של-AEA יש השפעה על גדילה של Vibrio Harvey מזן הבר או מוטנטי עד למינון של 100 מיקרוגרם למיליליטר. עם זאת, לאחר הוספה של AEA חישת הקוורום הופחתה משמעותית עבור זני החיידק באתרים שונים בקסקדת חישת הקוורום (BB152; HAI-1 synthase mutant, BB886; Sensor-2−, BB170; Sensor-1−, MM30; AI-2).

גנים הקשורים למסלול חישת הקוורום כדוגמת luxS הדגימו הפחתה מובהקת סטטיסטית בביטוי בנוכחות AEA. מבחני תנועתיות הדגימו כי חשיפה רציפה ל-AEA מפחיתה את היכולת של Vibro Harvey לנוע על אגר רך בעוד שטרום חשיפה ל-AEA לא השפיעה על תנועתיות.

מחקר זה מספק את הראיות הראשונות לכך ש-AEA משפיע על פעולות ספציפיות של אורגניזמים פרוקריוטיים. השפעה זו יכולה בעתיד לשמש כקו הגנה כנגד חיידקים.                                                                                                                                                                                                מקור: 

Frideman, L. et al. (2019) Cannabis and Cannabinoid Research. https://doi.org/10.1089/can.2018.0055

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  אננדמיד,  חיידקים,  פרוקריוטיים,  אנדוקנבינואיד,  חישת קוורום
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו