פרקינסון 19.06.2019

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משפר פרופילים של תסמיני דיכאון בחולי פרקינסון

שילוב של CBT עם תרופות נוגדות דיכאון עשוי לסייע במיטוב הניהול של תלונות סומטיות של דיכאון במחלת פרקינסון

קשישה, זיקנה (צילום: אילוסטרציה)

דיכאון הוא אחד התלונות הלא-מוטוריות הנפוצות והמתישות ביותר במחלת פרקינסון (PD), אך נעשה מעט מחקר מבוקר להנחות את הטיפול. מחקרים מעטים התמקדו במידה שבה פרופילים ספציפיים של סימפטומים דיכאוניים עשויים להכתיב המלצות קליניות ייחודיות כדי לשפר בסופו של דבר את תוצאות הטיפול.

המחקר הנוכחי, שנערך ב-Rutgers-Robert Wood Johnson Medical School בארה"ב והתפרסם בכתב העת International Journal of Geriatric Psychiatry, בחן את ההשפעה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) על סוגים שונים של תסמיני דיכאון ב-PD.

ההשערה היתה שהתסמינים הקוגניטיביים (למשל, אשמה, הרהור, גישות שליליות כלפי עצמו) והתסמינים ההתנהגותיים (למשל, הימנעות, דחיינות), אשר פרוטוקול הטיפול מתמקד בהם באופן אינטנסיבי ביותר, יראו את התגובה החזקה ביותר. המידה שבה שימוש מייצב בנוגדי-דיכאון מיתן שינויים בסימפטומים ספציפיים נבדקה על בסיס אקספלורציוני.

80 אנשים מדוכאים עם PD השתתפו במחקר מבוקר עם הקצאה-אקראית של CBT וגם ניהול קליני, לעומת ניהול קליני בלבד. Hamilton Depression Rating Scale - HAMD ו-Beck Depression Inventory - BDI, ששיקפו את ההטרוגניות של הסימפטומים של דיכאון ב-PD, היו במוקד המחקר.

נתונים סטטיסטיים: תגובה ל-CBT היתה קשורה בשיפורים משמעותיים במצב הרוח, השינה, החרדה ותסמינים סומטיים (HAMD), וגישות שליליות כלפי העצמי, ליקויים בביצועים ותסמינים סומטיים (BDI). כפי ששיערו החוקרים, ההשפעות הגדולות ביותר נצפו בסימפטומים קוגניטיביים והתנהגותיים (לעומת סומטיים) של דיכאון. שימוש בנוגדי-דיכאון כמיצב מיתן את ההשפעה של CBT על תלונות סומטיות (HAMD, BDI).

החוקרים מסכמים ש-CBT עשוי לשפר מגוון רחב של תסמיני דיכאון ב-PD. תסמינים קוגניטיביים והתנהגותיים (לעומת סומטיים) הראו את השינוי הגדול ביותר. שילוב של CBT עם תרופות נוגדות דיכאון עשוי לסייע במיטוב הניהול של תלונות סומטיות של דיכאון במחלת פרקינסון.

מקור:

Dobkin RD, Mann SL, Interian A, Gara MA, Menza M. Cognitive-behavioral therapy improves diverse profiles of depressive symptoms in Parkinson's disease. Int J Geriatr Psychiatry. 2019. https://doi.org/10.1002/gps.5077

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרקינסון,  דיכאון,  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  תרופות נוגדות דיכאון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו