תיאור מקרה 27.06.2019

תיאור מקרה נדיר: וולבולוס של כיס המרה

מקרה זה הוא אחד המקרים הנדירים שאובחנו עם הדמיה טרום ניתוחית. לעתים קרובות מצבים אלה מאובחנים בטעות כ-cholecystitis חריפה לפני הניתוח

וולבולוס של כיס המרה (GV) הוא מצב רפואי נדיר עם פחות מ-400 מקרים המדווחים בספרות הרפואית באנגלית. האבחון הטרום ניתוחי של GV קשה מאחר ששיטות ההדמיה הקיימות אינן מספקות אבחנה מדויקת למצב זה. לאחר אבחנה, עמוד התווך של הטיפול הוא שחרור מכני סיבובי של הוולבולוס בהליך כירורגי חירום והסרת כיס המרה - cholecystectomy.

קבוצת כירורגים מטוניס מדווחים על אישה בת 83 שהתייצגה עם כאב ברבע ימני עליון עם חום במשך שלושה ימים טרם קבלתה. הדמיית בטן חשפה את נוכחותם של כיס מרה נפוח, צף הממוקם מחוץ לפוסה שלו עם קיר מעובה ו-pedicle בתסביב, מה שהצביע בסבירות גבוהה על GV.

המטופלת עברה לפרוטומיית חירום בגלל סירוב המרדים לגישה לפרוסקופית בשל היסטוריה של נפחת ריאות. במהלך הניתוח, כיס המרה נמצא נמקי ומסובב נגד כיוון השעון סביב pedicle ציסטי. המנתחים סובבו את כיס המרה  ואחריו הסירו אותו ב-cholecystectomy.

הרופאים מסכמים ש-GV הוא גורם נדיר לכאבי בטן המתרחש עקב סיבוב של כיס מרה על המזנטריום שלו לאורך הציר של צינור המרה ועורק כיס המרה. אבחון טרום ניתוחי ממשיך להיות אתגר גדול כאשר רק ארבעה מקרים שדווחו בספרות אובחנו עם הדמיה טרום ניתוחית.

מקרה זה הוא אחד המקרים הנדירים שאובחנו עם הדמיה טרום ניתוחית. לעתים קרובות מצבים אלה מאובחנים בטעות כ-cholecystitis חריפה לפני הניתוח. עם זאת, סימנים קריטיים יחד עם ממצאים רדיולוגיים עשויים להנחות את המנתח אל אבחון מדויק ועדכני של GV לפני ההתערבות כירורגית.

לסיכום, תסביב של כיס המרה הוא אמנם נדיר, אך חשוב לשקול אותו כאבחנה מבדלת בחולה קשיש עם cholecystitis חריפה.

מקור:

Farhat, Waad, Mohamed Ben Mabrouk, Houssem Ammar, Abdkader Mizouni, Mohamed Amine Said, Sami Lagha, Rahul Gupta, Makram Moussa, and Ali Ben Ali. "Gallbladder volvulus: a Case Report and Review of the literature." International Journal of Surgery Case Reports (2019).

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  כיס המרה,  כאב בטן חריף,  תסביב כיס המרה,  וולבולוס של כיס המרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו