הפטיטיס c 11.07.2019

האם מעקב מעבדתי במהלך טיפול אנטי-ויראלי בהפטיטיס C הוא הכרחי?

האם יש צורך בהמשך ניטור של 12 שבועות לאחר סיום הטיפול בהפטיטיס C, טרם היעלמות ה-RNA הנגיפי?

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

עם גילויים של טיפולים אנטי ויראליים ישירים עוצמתיים ובטוחים בהפטיטיס C, שלא דורשים שימוש בריבווירין, הצורך בניטור מעבדתי בסיום הטיפול עומד בסימן שאלה. נכון להיום, מומלץ לבצע בדיקות מעבדה לאחר 4 שבועות של טיפול אנטי ויראלי. מנגד, אין הסכמה לגבי הצורך בהמשך ניטור של 12 שבועות לאחר סיום הטיפול, טרם היעלמות ה-RNA הנגיפי.

על מנת לבדוק את הסוגיה, החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית על מטופלים עם הפטיטיס C. המטופלים היו כאלה שביקרו בקליניקת כבד אקדמית וטופלו בטיפול אנטי ויראלי ישיר, ללא ריבווירין. התוצא העיקרי היה אחוז החולים שהשיגו תגובה וירולוגית ממושכת, המוגדרת כעומס אפסי של RNA נגיפי, 12 שבועות לאחר סיום הטיפול. תוצאי בטיחות כללו הערכה של רמות ההמוגלובין, האמינוטרנספראזות והקריאטינין בדם במהלך הטיפול.

אוכלוסיית המחקר כללה 208 מטופלים; הרוב היו מודבקים בגנוטיפ 1 של הפטיטיס Cי(84.7%), ללא טיפול קודם (77.4%) וללא שחמת (58.2%). שיעור השגת התגובה הווירולוגית הממושכת היה 97.6%, ולא היה שונה באופן מובהק סטטיסטית מאותם חולים שהיה להם עומס נגיפי לא ניתן לגילוי כבר בתום הטיפול (99.5%, p=0.12). זאת ועוד, שיעורי השגת תגובה וירולוגית ממושכת לא היו שונים גם במטופלים שהיה להם עומס נגיפי אפסי כבר בשבוע 4 (96.5% לעומת 97.5%, p=0.69). לא נצפו מקרי חירום במדדים הביוכימיים בשבוע 4 לטיפול או בסיומו.

החוקרים סבורים שמעקב מעבדתי בסוף הטיפול האנטי ויראלי הישיר, ללא ריבווירין, אינו מספק תובנות מיוחדות בכל הנוגע ליעילות או הבטיחות שלו. לכן התרשמו החוקרים, כי הפסקת שגרת הבדיקות הקיימות כיום בסוף הטיפול, תוביל לצמצום בהוצאות ובכוח אדם.

מקור:

VanOpdorp, J. R. et al. (2019). Journal of Viral Hepatitis. https://doi.org/10.1111/jvh.13083

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  תגובה וירולוגית ממושכת,  מעקב תרופתי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו